Moda e masculinidade: breves apontamentos sobre o homem dos séculos XX e XXI

Authors

  • Taísa Vieira Sena Doutoranda em Comunicação e Semiótica - PUC-SP
  • Kathia Castilho Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x04072011046

Keywords:

moda, masculinidade, consumo

Abstract

Modern society is a fertile land to the condition of individual-consumer. Therefore, we live in a new world organized around images, which radically transform our life experiences, create new identities and multiple possibilities for individual action, allowing it to act as social actor. This article raises some dialogue between fashion and masculinity, their interference in social movements and historical. In addition to treating your modifications mediated by consumption, transforming the aesthetic and symbolic values within a system of social hierarchy and self-construction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, Fernando de. Assim Caminha a Moda Masculina. in CALDAS, Dário. Homens. São Paulo: Ed. SENAC, 1997.

CALDAS, Dário. Homens. São Paulo: Ed. SENAC, 1997.

CARVALHO, Liliane. Masculino e Feminino: Moda e distinções no Século XIX In: Revista Monalisa v.1 n.1 I Jul/Dez. 2007

CONNEL, Robert W. Políticas da masculinidade. In: Educação e Realidade, v. 20, n. 2. Porto Alegre, jul. /dez. 1995, p. 185- 206.

DAVI, Edmar H. D. Macho a qualquer custo. Investigação das relações de gênero através da análise de processos criminais - Uberlândia, 1975. In: Revista Espaço Feminino, v. 13, n. 16. Uberlândia, MG: CDHIS, ago/dez. 2005. p. 85-107.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 9. ed. São Paulo: Loyola, 2003.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A. 2001.

LAVER, James. A roupa e a moda: uma história concisa . São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

LIPOVETSKY. Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das letras. 1991.

LISBOA, Maria Regina. Masculinidade: a crítica ao modelo dominante e seus impasses. In: PEDRO, J. M. e GROSSI, M. P. Masculino, feminino, plural. Florianópolis: Mulheres, 1999. p. 131-138.

MALOSSI, Giannino. Material Man: masculinity, sexuality, style. New York: Harry N. Abrams. 2000.

QUEIROZ, Mario. O Herói desmascarado: a imagem do homem na moda. São Paulo: Estação das Letras Cores , 2009

RODRIGUES, Lula. Semana lula rodrigues: a moda masculina, os gêneros e a relação gays e mulheres. Dispovível em: http://dusinfernus.wordpress.com/2008/07/22/semanalula-rodrigues-a-moda-masculina-os-generos-e-a-relacao-gays-e-mulheres/Acesso em 10 out 2008.

SANT'ANNA, Mara Rúbia. Teoria da Moda: sociedade, imagem e consumo. São Paulo: Estação das Letras, 2007.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de analise histórica. In: Educação e realidade. Porto Alegre, 16 (2): 5-22, jul/dez. 1990.

VANNUCHI, Camilo e CASTELLON, Lena. Quem é o Novo Homem? Revista IstoÉ . São Paulo. Editora três, no. 1926, de 20 de setembro de 2006.

WILSON, Elizabeth. Enfeitada de sonhos. Rio de Janeiro: Edições 70, 1985.

Published

2011-01-01

How to Cite

SENA, Taísa Vieira; CASTILHO, Kathia. Moda e masculinidade: breves apontamentos sobre o homem dos séculos XX e XXI. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 4, n. 7, p. 46–56, 2011. DOI: 10.5965/1982615x04072011046. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7911. Acesso em: 19 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)