Ideology, capitalist division of labour and social role of the designer: a study on the production of materiality in fashion design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x10192017040

Keywords:

fashion design, materiality, post-industrial societ, late capitalism, labour division

Abstract

Aiming to discuss about social division of labour and how it appears in the fashion design field, in addition to debate about the social role of fashion designer in the production chain, this paper presents two opposing notions that aim to explain important changes that have occurred inindustrial society in the second half of twentieth century: “post-industrial society” of the author Daniel Bell, and “late capitalism” from Ernst Mandel. Each of these theories come from different ideological positions and impacts on the field of design with regard to theoretical production and the professional qualification and practices of designers. Thus, through bibliographic research, we began this paper with a reflection on the materiality and immateriality production in design. Then we confront these two important theoretical currents and relate them to others that we believe to be arising from one of them –"end of work", "design as a process" –and to objective and concrete issues of one of the design branches in which material production and the huge number of workers are undeniable: the fashion design field. Among these issues are the social division of labour and the propagation of the mythical notion of the individual creator, even propagated by the education system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joana Martins Contino, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

Mestre em Design pela PUC-Rio, possui graduação em Comunicação Social (jornalismo) pela Universidade Federal Fluminense (2007) e pós-graduação em Design de Moda pela Faculdade SENAI/CETIQT (2011). Trabalha na área de Moda desde 2003. Atualmente é docente nos cursos de graduação em Design de Moda e de pós-graduação em Design de Moda na Faculdade SENAI/CETIQT e doutoranda no Programa de Pós-graduação em Design da PUC-Rio. Tem experiência em desenvolvimento de coleção e produto têxtil e em figurino.

Alberto Cipiniuk, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro


FotoPossui Licenciatura com Habilitação Plena em História da Arte pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1978), mestrado em Filosofia Estética pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985) e doutorado em Filosofia e Letras - Université Libre de Bruxelles (1990). Professor Associado e aposentado do Departamento de Teoria e História da Arte do Instituto de Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente é Professor Assistente da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em Desenho de Produto e Comunicação Visual, atuando principalmente nos seguintes temas: campo do design, design, historia social da arte, comunicação visual e representação social da imagem. Lider de grupo de pesquisa registrado no Diretório do CNPq.

References

AMBROSE, Gavin; HARRIS, Paul. Design Thinking.Porto Alegre: Bookman, 2011.

ANTUNES, Ricardo (org.). A dialética do trabalho: escritos de Marx e Engels. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DA INDÚSTRIA TÊXTIL E DE CONFECÇÃO (ABIT). Panorama do setor têxtil e de confecções. Brasília: ABIT, 2011. Disponível em <http://abit.org.br/abitonline/2011/06_07/apresentacao.pdf>. Acesso em 07 jan. 2016.

BELL, Daniel. O advento da sociedade pós-industrial.São Paulo: Cultrix, 1977.

BERGAMO, Alexandre. A experiência do status: roupa e moda na trama social. São Paulo: UNESP, 2007.

BRAVERMAN, Harry. Trabalho e capital monopolista:a degradação do trabalho no século XX. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

CARCANHOLO, Marcelo Dias; MEDEIROS, João Leonardo. Trabalho no capitalismo contemporâneo: pelo fim das teorias do fim do trabalho. Revista Outubro. Niterói: UFF, 2012. Disponível em: <http://www.revistaoutubro.com.br/edicoes/20/out20_08.pdf>. Acesso em 01/05/2016.

CIPINIUK, Alberto. Design: o livro dos porquês: o campo do Design compreendido como produção social. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2014.

EAGLETON, Terry. Ideologia: uma introdução. São Paulo: UNESP: Boitempo, 1997.

FORTY, Adrian. Objetos de desejo: design e sociedade desde 1750. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1997.

LUKÁCS, Georg. Sociologia.São Paulo: Ática, 1981.

MANDEL, Ernest. O Capitalismo Tardio. São Paulo: Abril Cultural, 1982.

______. Introdução ao marxismo. Porto Alegre: Renascença, 2015.

ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO (OIT). Medir o progresso na luta contra o trabalho infantil: Estimativas e tendências mundiais 2000 –2012. Genebra: Bureau Internacional do Trabalho, Programa Internacional para a Eliminação do Trabalho Infantil (IPEC), 2013. Disponível em <http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---ipec/documents/publication/wcms_221799.pdf>. Acesso em 01/12/2015.

______. Salarios y tiempo de trabajo en los sectores de los textiles, el vestido, el cuero y el calzado: documento temático para el debate en el Foro de diálogo mundial sobre los salarios y el tiempo de trabajo en los sectores de los textiles, el vestido y el calzado. Genebra: Departamento de Actividades Sectoriales, 2014. Disponível em: <http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---sector/documents/publication/wcms_300643.pdf>. Acesso em 01/12/2015.

SIEGLE, Lucy.To die for: is fashion wearing out the world? Londres: Fourth Estate, 2011.

Published

2017-01-01

How to Cite

CONTINO, Joana Martins; CIPINIUK, Alberto. Ideology, capitalist division of labour and social role of the designer: a study on the production of materiality in fashion design. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 10, n. 19, p. 040–053, 2017. DOI: 10.5965/1982615x10192017040. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/8813. Acesso em: 18 may. 2024.