The influence of music in the fashion designer’s creating process

Authors

  • Rebeca Bomfim de Mello Faculdade da Cidade do Salvador

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x03062010136

Keywords:

Creativity, Music, Fashion Design

Abstract

In view of the considerations made in the field of creativity and music and to a positive result in the fashion design, this research aims to aggregate information and practices associated with creative and music. Thus, the study includes a review of the music influence in the process of creating in the classroom. For this was made a field research with graduate students in the course of design, where the music was used as a stimulus for activities in class. The result found was a positive response to musical stimuli by most participants. Thus, this study concludes that the music can and should be used to stimulate the creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BONTEMPO, Márcio. Medicina natural: musicoterapia, geoterapia, fisiognomonia. Guia pratico nova cultura. São Paulo: Nova cultura Ed., 1992.

ESTRADA, Rodríguez Mauro. Manual de criatividade: os processos psíquicos e o desenvolvimento. Tradução de Hildegard Asbach. São Paulo: Ibrasa, 1992.

GIMARÃES, Telma. Criatividade e inovação. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2008.

GOLEMAN, Daniel; KAUFMAN, Paul; RAY, Michael. O espírito criativo. Tradução de Gilson César Cardoso de Sousa. São Paulo: Cultrix Ed., 1992.

JOURDAIN, Robert. Música cérebro e êxtase: como a música captura nossa imaginação. Rio de Janeiro: Objetiva, 1998.

KNELLER, George Frederick. Arte e ciência da criatividade. 15ª ed. São Paulo: Ibrasa, 1978.

MARCONI, Marina; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2005.

MORAES, J. Jota. O que é música. (Coleção primeiros passos, 80). São Paulo: Brasiliense, 1983.

MOUTINHO, Maria Rita; VALENÇA, Máslova. A moda no século XX. Rio de Janeiro: Senac ed., 2005, pg. 223-279.

NACHMANOVITCH, Stephen. Ser criativo: o poder da improvisação na vida e na arte. Tradução de Eliana Rocha. São Paulo: Summus, 1993.

OSTROWER, Fayga. Acasos e criações artísticas. 2ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 1999.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 22ª ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

PEREIRA, Rodolfo; ROCHA, Silvia; SILVEIRA, Isabella. Criatividade e modelos mentais. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2005.

PINHEIRO, Marisa; SILVA, Lazara. No silêncio dos sons: Música e surdez: construindo caminhos. Revista da FAEEBA – Educação e contemporaneidade, Salvador, v. 16, n. 27, p. 169-182, jan./jun. 2007.

PREDEBON, José. Criatividade hoje: como se pratica, aprende e ensina. 2ª ed. São Paulo: Atlas, 2001.

PREDEBON, José. Criatividade: abrindo o lado inovador da mente: um caminho para o exercício prático dessa potencialidade, esquecida ou reprimida quando deixamos de ser crianças. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2006.

TORRE, Saturnino de la. Dialogando com a criatividade: da identificação à criatividade paradoxal. Tradução de Cristina Mendez Rodríguez. São Paulo: Madras, 2005.

Published

2010-07-01

How to Cite

DE MELLO, Rebeca Bomfim. The influence of music in the fashion designer’s creating process. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 3, n. 6, p. 136–153, 2010. DOI: 10.5965/1982615x03062010136. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7944. Acesso em: 18 may. 2024.