Trends, brands and fashion consumption: the endless recreation of the self

Authors

  • Amanda Queiroz Campos Universidade Federal de Santa Catarina (UFESC), Florianópolis, SC
  • Richard Perassi Luiz de Sousa Universidade Federal de Santa Catarina (UFESC), Florianópolis, SC

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x04082011010

Keywords:

trends, communication, brands

Abstract

The management and creation of a brand require the development of affection and positive ideas in many contact points between the consumer public and the brand-related expressions, besides attributes found in graphic symbols. The brand management based on innovation of companies that are identified by being innovative through smart strategies of brand’s management and innovation, allows them to situate themselves very positively in the market. The research of trends that focuses on transformation consists in mapping, discovering and knowing the collectivity. That information makes possible to draw plans of action and plans of innovation. In the commercial world of fashion this anticipation is proposed in therms of colors, shapes and textures, besides other perceptive qualities that outline innovation aspects. The continuity of a fashion brand also depends on this percept anticipation shown in products of use and communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAKER, David A. Como Construir Marcas Líderes. São Paulo: Futura, 2000.

ALMEIDA, Maria Conceição de. Complexidade, do casulo à borboleta. In: MORIN, Edgar et al. Ensaios de Complexidade. 4ª ed. Porto Alegre, Sulina, 2006. pp. 21 – 41.

ARDUINI, Juvenal. Antropología: atreverse a recrear la humanidad. Buenos Aires: San Pablo, 2006.

BACK, Suzana. Pesquisa de Tendências – um modelo de referência para pesquisa prospectiva. 2008. 138f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC, Florianópolis.

BRASIL. Lei nº 11.196, de 21 de novembro de 2005. Dispõe sobre incentivos fiscais para a inovação tecnológica. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11196.htm>. Acesso em: 19 de junho de 2011 às 19:26 hs.

BEDBURRY, Scott. O Novo Mundo das Marcas: 8 princípios para a sua marca conquistar a liderança. Rio de Janeiro: Campos, 2002.

CALDAS, Dário.. Evoluções recentes na imagem da moda no Brasil. In: CASTILHO, Kathia; OLIVEIRA, Ana Claudia (org). Corpo e Moda: por uma compreensão do contemporâneo. Barueri – SP: Estação das letras e Cores Editora, 2008. pp. 231 – 237.

CAMPOS, Amanda Queiróz. Prognósticos do porvir: Desenvolvimento de metodologia conceitual para pesquisa prospectiva. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Moda com Habilitação em Estilismo) – Programa de Graduação em Moda, UDESC, Florianópolis.

DE MASI, Domênico. O ócio criativo. 5.ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2000.

LOCKS, E. B. D.; Martignago, G.; Evangelista, S.; Palumbo, S.; Serra, F. A. R. DELPHI: O Futuro da Moda de Santa Catarina – Previsões entre 2008 e 2012. Disponível e,: <http://www.globadvantage.ipleiria.pt/wp-content/

MARTINS, José Roberto. A Natureza Emocional da Marca. São Paulo: Negócio Editora,1999.

MIRANDA, Ana Paula de. Consumo de moda: a relação pessoa-objeto. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2008.

MORACE, Francesco (org). Consumo autoral: as gerações como empresas criativas; tradução: Kathia Castilho. São Paulo: Estação das Letras e Cores Editora, 2009

MOZOTA, Brigitte Borja de. Gestão do Design: usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.

REZENDE, F.; TAFNER, P. Brasil: o estado de uma nação – 2005. Brasília: IPEA, 2005.

PRECIOSA, Rosane. Produção Estética: Notas sobre Roupas, Sujeitos e Modos de Vida. São Paulo: Ed. Anhembi Morumbi, 2005.

SANT‟ANNA, Denize Bernuzzi. Consumir é ser feliz. In: OLIVEIRA, Ana Cláudia de; CASTILHO, Kathia (org). Corpo e Moda: por uma compreensão do contemporâneo. pp.57-66.

SANT'ANNA, Mara Rúbia (org.). Moda em Santa Catarina: história crítica e perspectivas. Série Modapalavra. Vol. 5.Florianópolis/Barueri/SP: UDESC/Estação das Letras, 2009.

SEXE, Nestor. Casos de comunicacíon y cosas de diseño. Buenos Aires: Padiós, 2007.

TOFFLER, Alvin; TÁVORA, João. A terceira onda. 12 ed. Record, 1980.

TRAUER, Eduardo. Concepção de Feiras Virtuais como Marketing Interativo. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção e Sistemas. Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Florianópolis, SC: 1998.

WEINER, Jonathan. Introdução. In: GRIFFITHS, Sian (org). Previsões: 30 grandes pensadores investigam o futuro. Tradução Ryta Vinagre. Rio de Janeiro: Record, 2001. pp. 13 -27.

Published

2011-07-01

How to Cite

CAMPOS, Amanda Queiroz; DE SOUSA, Richard Perassi Luiz. Trends, brands and fashion consumption: the endless recreation of the self. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 4, n. 8, 2011. DOI: 10.5965/1982615x04082011010. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7891. Acesso em: 17 may. 2024.