Design de moda: ensino de projeto de produto centrado nas necessidades do usuário/consumidor

Authors

  • Cariane Weydmann Camargo Universidade de Passo Fundo, UNISINOS
  • Marcos Brod Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x04082011004

Keywords:

Fashion Design, Design Methods, Human Factors

Abstract

This study was constructed from connections between the topics: product design for clothing and human factors in the discipline of Design and Human Factors, of the Master Course in Design, in UniRitter. Initially, we want a deeper conceptual about fashion design, made by a literature review, and reflection about the use of design methods in design disciplines on higher education courses in fashion design. The main objective is to highlight the importance of considering human factors in the teaching of the projection of fashion products. As a result, we point to the need for research on teaching fashion projects and studies suggest that indicate the applicability of human factors in product design for garments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAYNES, K. About design. London: Design Council Publications, 1976.

BEZERRA, Charles. O designer humilde. São Paulo: Rosari, 2008.

BONSIEPE, Gui. (Coord.). Metodologia experimental: desenho industrial. Brasília: CNPq, 1984.

BROD Jr., Marcos. Notas de aula, Mestrado em Design, Centro Universitário Ritter dos Reis, RS, 2011.

BROD Jr., Marcos; VAN DER LINDEN, Júlio C. de S.; KUNZLER, Lizandra S. Q. Ensino de fundamentos do Projeto de Produto com base nas Essências do Desenho Industrial/Design. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 8, 2008, São Paulo, Anais... São Paulo: AEND/Brasil, 2008. 1 CD-ROM.

BÜRDEK, Bernhard E. Design: história, teoria e prática do design de produtos. São Paulo: Edgard Blücher, 2006.

DE MORAES, Dijon. Limites do design. 2 ed. São Paulo: Studio Nobel, 1999.

DUAILIBI, Roberto; SIMONSEN JÚNIOR, Harry. Criatividade & marketing. São Paulo: Makron Books, 1990.

FORNAISER, Cleuza B. R; MARTINS, Rosane F. de F; DEMARCHI, Ana P. P. O ensino da disciplina de desenvolvimento de projetos como sistema de gestão de conhecimento. In: PIRES, Dorotéia B. (Org.). Design de Moda: olhares diversos. São Paulo: Estação das Letras e Cores Editora, 2008.

GOMES, Luiz V. N. Criatividade: projeto, desenho, produto. Santa Maria: sCHDs, 2001.

_____. Criatividade e design: um livro de desenho industrial para projeto de produto. Porto Alegre: sCHDs, 2011.

JONES, Sue. J. Fashion design – manual do estilista. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

LIPOVETSKY, Gilles. O Império do Efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

LÖBACH, Bernd. Design industrial: bases para a configuração dos produtos industriais. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.

MEDEIROS, Ligia Maria Sampaio de; GOMES, Luiz Antônio Vidal de Negreiros. Ideias, ideais e ideações: para design/desenho industrial. Porto Alegre: Ed. UniRitter, 2010.

MONTEMEZZO, Maria C. F. S. Diretrizes metodológicas para o projeto de produtos de moda no âmbito acadêmico. 2003. Dissertação (Mestrado em Desenho Industrial) – Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2003.

MORAES, Anamaria de; MONT’ALVÃO, Claudia. Ergonomia: conceitos e aplicações. Rio de Janeiro: 2AB, 1998.

MOURA, Mônica. A moda entre a arte e o design. In: PIRES, Dorotéia B. (Org.). Design de Moda: olhares diversos. São Paulo: Estação das Letras e Cores Editora, 2008.

O'HARA, Georgina. Enciclopédia da moda: de 1840 à década de 80. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

PALOMINO, Erika. A moda. 2. ed. São Paulo: Publifolha, 2003.

PIRES, Dorotéia Baduy. O Desenvolvimento de Produtos de Moda: Uma Atividade Multidisciplinar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 6, 2004, São Paulo, Anais... São Paulo: FAAP, 2004.

_____. Design de moda: uma nova cultura. DObra[s], Barueri, Estação das Letras e Cores v.1, n.1, p. 66-73, out. 2007.

RECH, Sandra Regina. Moda: por um fio de qualidade. Florianópolis: UDESC, 2002.

REDIG, Joaquim. Sentido do Design ou desenho industrial ou desenho de produto e programação visual. Rio de Janeiro: Imprinta, 1983.

_____. Sobre desenho industrial (ou design) e desenho industrial no Brasil. Porto Alegre: Ed. UniRitter, 2005.

SANCHES, Maria C. de F. Projetando moda: diretrizes para a concepção de produtos. In: PIRES, Dorotéia B. (Org.). Design de Moda: olhares diversos. São Paulo: Estação das Letras e Cores Editora, 2008.

SANT’ANNA, Mara Rúbia. A moda- o desafio de pensá-la além do produto. In: Moda Palavra. Vol. 2. Florianópolis: UDESC/CEART, 2003.

SOUSA, Cyntia S. Malaguti de; HARDAGH, Cláudia Coelho. Problematizando o Design de Moda – O Papel da Disciplina Metodologia de Projeto. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 8, 2008, São Paulo, Anais... São Paulo: AEND/Brasil, 2008. 1 CD-ROM.

SOUZA, Gilda de Mello e. O espírito das roupas: a moda no século dezenove. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

TREPTOW, Doris. Inventando moda: planejamento de coleção. 3. ed. Brusque: Ed. do Autor, 2005.

Published

2011-07-01

How to Cite

CAMARGO, Cariane Weydmann; BROD, Marcos. Design de moda: ensino de projeto de produto centrado nas necessidades do usuário/consumidor. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 4, n. 8, 2011. DOI: 10.5965/1982615x04082011004. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7810. Acesso em: 17 may. 2024.