The consumption and the celebration of objects

Authors

  • Gisele Franke Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x02032009044

Keywords:

Contemporary, Fashion, Consumption

Abstract

This article is proposed to investigate the condition of mass consumption in contemporary society and its relations with fashion and individuals that society. Based on theoretical publications on the subject, discusses the development of consumption with the changes incurred by the society until his condition and spectacularization as supplier for the articulation of appearances. Factor of extreme importance in the fashion system, the consumption is more complex than a trade in objects, he presents himself as an exchange of symbols and allocation of values. Amid the processes of massification, the own mass consumption because of its diversity and scope, becomes a tool of individualization, through consumer choice. Ally the search for pleasure or happiness, working in constant motion, cyclical, ephemeral, together with the power of fashion, awakening desire, which returns to boost the movement of the news.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland. Sistema da moda. São Paulo: Nacional: USP, 1979.

BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Lisboa: Ed. 70, [1991].

BAUMAN, Zygmunt. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1998.

________, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2001.

BECK, Ulrich,; GIDDENS, Anthony; LASH, Scott. Modernização reflexiva: politica, tradição e estética na ordem social moderna. São Paulo: Ed. da UNESP, 1997.

DEBORD, Guy. A Sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

FRANKE, Gisele; Universidade do Estado de Santa Catarina. Moda: consumismo e identidades. 2008. 95 p. Monografia (graduação) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Curso de Moda, Florianópolis, 2008.

________, Mike. O desmanche da cultura: globalização, pós-modernismo e identidade . São Paulo: Studio Nobel: SESC, 1997.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

SANT’ ANNA, Mara Rúbia. Aparência e poder: novas sociabilidades urbanas, em Florianópolis, de 1950 a 1970. Tese de Doutorado. IFCH - UFRGS, RS, 2005.

_______. Teoria de moda: sociedade, imagem e consumo. Barueri, São Paulo: Estação das Letras, 2007.

Endereço eletrônico

www.veja.abril.com.br > acessado em: 21/04/2008

Published

2009-01-01

How to Cite

FRANKE, Gisele. The consumption and the celebration of objects. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 2, n. 3, 2009. DOI: 10.5965/1982615x02032009044. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7684. Acesso em: 14 may. 2024.