Handcraft: merchandise, value and fetish

Authors

  • Emanuelle Kelly Ribeiro da Silva Federal University of Ceará image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x09182016121

Keywords:

crafts, merchandise, fetish

Abstract

The article aims to expose reflections on the handcraft as a symbolic differential for fashion products and design. Thetext presents reflections on the representations of craft production to the consumer market from the study of the categories: commodity fetish and value. Therefore, they were used with theoretical support the concepts erected by Karl Marx and empirical observations on the exploitation of handcraft by the current luxury market, for example. The methodological routes adopted for the construction of research guided in field research, specifically with participant observation, and literature review. The results point to the construction of interesting reflections on the exploitation of cultural goods and elements derived from popular culture as agregators value to drivers of consumption today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emanuelle Kelly Ribeiro da Silva, Federal University of Ceará

Possui graduação em Estilismo e Moda pela Universidade Federal do Ceará, durante a graduação foi monitora das disciplinas de Pesquisa de Moda I e II e Tópicos Especiais em Corpo e Moda; bolsista de extensão pelo Programa Bolsa-Arte do Instituto de Cultura e Arte - ICA/UFC. Tem mestrado em Sociologia pelo PPGS-UFC e atualmente é doutoranda em Educação Brasileira pela Faculdade de Educação da UFC (FACED), desenvolvendo pesquisas nas áreas de: educação, moda e cultura. Professora efetiva do Curso de Design-Moda da Universidade Federal do Ceará, assistente nível I (20h)e co-tutora do Programa de Educação Tutorial - PETModa. Desenvolve estudos e ministra disciplinas nas áreas de Introdução ao Design, Pesquisa de Moda, História da Arte e História da Indumentária. Metodologia Projetual e Desenho de Moda.

References

APPADURAI, Arjun. A vida social das coisas: as mercadorias sob uma perspectiva cultural. Rio de Janeiro: EdUFF, 2008.

ADORNO, T. Educação e Emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

______. HORKHEIMER, Marx.Dialética do Esclarecimento. Tradução Guido de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1988.

BARROSO, E. N. Curso design, identidade cultural e artesanato. Fortaleza: SEBRAE; FIEC, 2002.

BORGES, Adélia. Design + Artesanato: o caminho brasileiro. São Paulo: Editora Terceiro Nome, 2011.

CANCLINI, Nestor Garcia. As culturas populares no capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1993.

______. Consumidores e cidadãos. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008a.

______. Culturas híbridas.São Paulo: Edusp, 2008b.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petropólis, RJ: Vozes, 2013.

ESTRADA, Maria Helena. Sete anos de transformações: design, artesanato, indústria e mercado. Revista Arc Design, n.38. São Paulo: Quadrifólio Editora, 2004.

FACULDADE LATINO-AMERICANA DE CIÊNCIAS SOCIAIS. Perfil do artesão cearense: tipologias selecionadas.Fortaleza: FAT, 1996.

FREITAS, Ana Luíza Cerqueira. Design e artesanato: uma experiência da metodologia deprojeto de produto. 2006. Dissertação (Mestrado em Engenharia) –Programa de Pós-Graduação em Engenharia –PPGE, Escola de Engenharia da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.

GALVÃO, Roberto. Aracati: Labirinto de Sonhos e de luz.Fortaleza: Edições Sebrae, 2006.

GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana.Petrópolis, RJ: Vozes, 1975.

______. Los momentos e sus hombres.Barcelona: Paidós, 1991.

LIPOVETSKY, G. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Cia das Letras, 2008.

LIMA, Ricardo Gomes. O povo do candeal:sentidos e percursos da louça de barro. 2006. Tese (Doutorado em Antropologia). Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

LUZ, Ana Carla Andrade. Artesanato de luxo: da arte popular ao objeto de desejo.2013. Trabalho de Conclusão de Curso –Curso Superior de Tecnologia em Design de Moda, Faculdade católica do Ceará, Fortaleza, 2013.

MARX, Karl. Manuscritos econômicos filosóficos.São Paulo: Boitempo, 2004.

______. O capital: crítica da economia política:livro 1/Karl Marx; tradução de Reginaldo Sant’anna –30º edição, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

SEBRAE. Artesanato: um negócio genuinamente brasileiro. Vol. 1, n°1. Março de 2008.

Published

2016-07-01

How to Cite

SILVA, Emanuelle Kelly Ribeiro da. Handcraft: merchandise, value and fetish. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 121–143, 2016. DOI: 10.5965/1982615x09182016121. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/6823. Acesso em: 19 may. 2024.