Research tools application for female fashion underwear comfort assesment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x09182016266

Keywords:

fashion, research, female, lingerie

Abstract

Within the women's clothing of the universe's underwear were long an insignificant plan with regard to the development of new textile materials, shapes and colors. The panties that had been known as breeches or long underwear only became a necessity around the twentieth century with the vaporous dresses Christian Dior in the 50 Technological advances in the textile industry brought spandex created by the American laboratory DuPont's better known as the lycra. The elasticity of the fabric gave comfort to women's lingerie, passing this attribute to be considered as a quality factor in lingeries. To understand the desires of the users a qualitative research was conducted with women 18-45 years collecting opinions on theperceived comfort of already existing models compared to a new one be launched. Through the Quality Function Deployment Tool (QFD), or Quality Function Deployment, the data obtained from users of the answers given an interpretation which is to prioritize targets for the development of a based product on analyzes of desired characteristics which are converted into attributes technicians.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andreia Salvan Pagnan, Minas Gerais State University

Graduada em Design de moda e pós-graduada em Design de gemas e joias pela Universidade do Estado de Minas Gerais, na qual atualmente faz mestrado em Design.

References

BAXTER, Mike. Projeto de Produto: guia prático.2. ed. São Paulo: Edgard Blüncher, 2001. 260 p.

CARNEVALLI, J. A.; SASSI, A. C.; MIGUEL, P. A. C. Aplicação do QFD no desenvolvimento de produtos: levantamento sobre seu uso e perspectivas para pesquisas futuras, Gest. Prod, v.11, n.1, p. 33-49, 2004.

CHENG, L. C. et al.QFD: planejamento da qualidade. Belo Horizonte: Fundação Christiano Ottoni, 1995.

COSGRANE, B. The complete history of costume e fashion from ancient egypt to the present day.New York. Checkmark Books, 2001.

DANTAS, Denise. Usuário, consumidor, cliente, cidadão -uma abordagem humanista do user-centered-design. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 8.,2008, São Paulo. Anais do 8º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento emDesign. São Paulo: AEND|Brasil, 2008.

WHITE, M; HERLINGER, M; PERDIGÃO, DM. Teoria e prática da pesquisa aplicada. Rio de Janeiro: Campus, 2012.

FONTANEL, B. Sutiãs e espartilhos. Paris: Editions de La Matriniére Ltda, 1992.

KANO, N.A perspective on quality activities in american firms. In: COLE, R. E. (Ed.). The death and life of american quality movement. New York: Oxford University Press, 1995.

KOTLER, Philip. Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1998.

MOTTA, P. C. Serviços: pesquisando a satisfação do consumidor. Rio de Janeiro: Imprinta Express, 1999.

OHFUJI, T.; MICHITERU, O; AKAO, Y. Método de desdobramento da qualidade (1): elaboração e exercício da matriz da qualidade. In: Manual de aplicação do desdobramento da função da qualidade, v. 2, 1997.Disponível em: http://www.eesc.usp.br/portaleesc /index.php/. Acesso em 21 de abril de 2015.

ROSSETTI, A.Roupas íntimas: o tecido da sedução. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo, 1995.

Published

2016-07-01

How to Cite

PAGNAN, Andreia Salvan. Research tools application for female fashion underwear comfort assesment. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 266–280, 2016. DOI: 10.5965/1982615x09182016266. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/6626. Acesso em: 19 may. 2024.