Consumption and identity representations in Brazil's most famous fashion blogs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x08152015249

Keywords:

fashion blogs, prodict merchandising, consumer behavior

Abstract

Given the current growth of fashion blogs in Brazil, this research aims to describe how heir authors have become opinion leaders, influencing readers and dictating trends. The blogosphere -the universe and culture of blogs –is a complex and extraordinarily dynamic system, as well as fashion and the polarization of trends and behavior. In this sense, it is proposed as an object of study this new communication tool and its potential impact on various spheres of human life. We opted to use the literature that provided theoretical basis, and field research, using the technique of case study. The case study was executed considering Brazil’s most relevant fashion blogs, in order to understand its structure, functional organization and interaction with users. Based on that, we observed the role of so-called bloggers as reference groups, analyzing the process of adoption and diffusion of fashion through the interactivity that suggests unique ways of hypermedia. The study contributed to the analyzes of this communication instrument, as it included theoretical research on digital interactions and foundation on blogs, its history, structure, functions and multiplicity of uses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaissa Schneider, Centro Universitário de Brusque

Mestrado em Design pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2013), especialização em Design de Moda pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2005), e graduação em Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2002). É professora do curso de Moda do Centro Universitário - Católica de Santa Catarina, em Jaraguá do Sul, e do curso de Design de Moda na Unifebe, em Brusque, SC. Atua nas disciplinas de Produção de Moda, Mídias de Moda, Sistemas da Moda, Projeto Integrador, Metodologia de Projeto, e também é professora responsável de Estágio e TCC do curso de Moda da Católica de Santa Catarina.

Laura Pedri Pereira, Centro Universitário Católica de Santa Catarina

Cursando Moda no Centro Universitário Católica de Santa Catarina desde 2011, com previsão de término em 2014/2. Possui curso de extensão e atua nas linhas de Jornalismo e Mídias Digitais para Moda. Atualmente trabalha com Produção Cinematográfica no Escritório de Cinema, em Jaraguá do Sul, onde está envolvida no projeto federal contemplado pela Lei Rouanet "Idades da Moda".

References

BORGES, L. Os blogueiros da primeira fila. Revista Marie Claire, São Paulo, 2010. Disponível em http://revistamarieclaire.globo.com/Revista/Common/0,,EMI148671-17594,00-OS+BLOGUEIROS+DA+PRIMEIRA+FILA.html. Acesso em 08/08/2014.

CIPRIANI, F. Blog Corporativo: aprenda como melhorar o relacionamento com seus clientes. São Paulo: Novatec, 2008.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2009.

FERNANDES, L.B.; PIMENTEL, F. P. O efeito da publicidade em blogs de moda. Revista Advérbio, Cascavel, n. 10, 2012.

GARCIA, C.; MIRANDA, A.P.Moda écomunicação: Experiências, memórias, vínculos.São Paulo: Anhembi Morumbi, 2010.

MACHADO, W. Sujeito e blogs de moda: pontos de partida. In: 7º Colóquio de Moda, 2011, Maringá. Anais.Maringá: Colóquio de Moda, 2011.

MARCONI, M.A.; LAKATOS, E. M. Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2010.

OLIVEIRA, A.Z.; CAVALCANTE, A.L.B.L. O poder dos blogs de moda de rua na assimilação de tendências e comunicação de moda. In: 7º Colóquio de Moda, 2011, Maringá. Anais.Maringá: Colóquio de Moda, 2011.

ORDUÑA, O.R. et al. Blogs: revolucionando os meios de comunicação. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

RECUERO, Raquel. Mapeando Redes Sociais na Internet através da Conversação Mediada pelo Computador. In: HETKOWSKI, T.M.; NASCIMENTO, A.D. (Orgs). Educação e Contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas. Salvador: EDUFBA, 2009, p. 251-274.

RODRIGUES, Graziela Fernanda.Blogs de moda e beleza: espaço mercadológico de interação sentido e axiologias.2013. Dissertação (Mestrado em Comunicação eSemiótica) –Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

SIGNATURE 9. The 99 Most Influential Fashion & Beauty Blogs: Spring 2014. Disponível em: http://www.signature9.com/style-99. Acesso em: 14/06/2014.

TAVERNARI, M.D.D.; MURAKAMI, M.H. O gênero dos Fashion Blogs: representações e autenticidades da moda e do feminino.Revista Rumores,São Paulo, n. 2, p. 85-106, 2012.

TECHNORATI. Research, 2013. Disponível em: http://technorati.com/category/knowledge-base/research/. Acesso em: 22/01/2014.

TERRA, C.F. Blogs corporativos: modismo ou tendências? Rio de Janeiro: SENAC Rio, 2012.

WEINBERG, T. As novas regras da comunidade: marketing na mídia.Rio de Janeiro: Alta Books, 2010.

WEIDLICH, M.T.M.; CUNHA, M. Mídias digitais e a Nova Configuração dos Fenômenos de Distribuição de Moda. In: XIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul, 13º INTERCOM, 2012, Chapecó. Anais. Chapecó: Intercom, 2012.

ZALTMAN, G. Afinal, o que os clientes querem?Rio de Janeiro: Campus, 2003.

Published

2015-01-01

How to Cite

SCHNEIDER, Thaissa; PEREIRA, Laura Pedri. Consumption and identity representations in Brazil’s most famous fashion blogs. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 8, n. 15, p. 249–268, 2015. DOI: 10.5965/1982615x08152015249. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/5456. Acesso em: 17 may. 2024.