Agregando serviço e produzindo vestuário para Pessoas com Deficiência: estratégia de diferenciação para confecções brasileiras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x07132014124

Keywords:

estratégia, pessoas com deficiência, vestuário

Abstract

Brazil has a large manufacturing hub of fashion and a significant portion of the population with disabilities, about it this article aims to present a strategy and competitive differentiation for Brazilian confections, from the service offer of Assistive Fashion Consultant, producing garments for customers with disabilities focusing on appoach social market. Arise management concepts design and innovation in clothing from the system, processes, products and services in the field of fashion, as well as a survey of service in Assistive Technology, presents a service that aggregates sales and after-sales service, called Consultant of Assistive Fashion. This professional has the function to assess the need for the client clothing, their measures and assistive technology that can be aggregated clothes for your life to be more comfortable and independent, provides clothing, delivery, teaches the use and comes in after sales.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOFF, Igor; MCDONNELL, Edward. Implantando a administração estratégica. São Paulo: Atlas, 1993.590 p.

BONSIEPE, Gui. Design: do material ao digital. Florianópolis: FIESC/IEL, 1997. 191 p.

BRASIL. ABNT NBR 9050: Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos, de 31 de maio de 2004.

BRASIL. Decreto Federal 5.296 de 2 de dezembro de 2004.

CALDAS, Dario. Universo da Moda: Curso Online. São Paulo: Anhembi Morumbi, 1999.

CAMPODONICO, Francesca at al. Helping three persons with multiple disabilities acquire independent dressing through assistive technology. Journal of Visual Impairment & Blindness, EUA, dez. 2007. Vol. 101, p. 768 - 771. ISSN: 0145-482X CENTRO PORTUGUÊS DE DESIGN. Manual de Gestão do design.Portugal, 1997.

CHESBROUGH, H. Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. EUA: Harvard Business School Press, 2003.

COOK, Albert M.; HUSSEY, Susan. Assistive Technologies: Principles and Practices. 2° Ed. St. Louis, Missouri: Mosby – Year Book Inc. 2001. 523 p.

COOK, Albert M.; POLGAR, Jan Miller.Assistive Technologies: Principles and practices. 3° Ed. St. Louis, Missouri: Mosby Elsevier, 2008. EUA. Technology-related Assistance for Individuals with Disabilities Act. 1988.

FEGHALI. Marta Kasznar; DWYER, Daniela. As Engrenagens da Moda. Rio de Janeiro: Senac, 2001. 157 p

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11° ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HSM MANAGEMENT. Design nos BRIC’s. HSM Management. EUA. Novembro/ dezembro 2012. pg. 34-46.

IBGE. Censo Demográfico 2010: Características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. São Paulo: IBGE, 2010. 215 p.

KOTLER, Phillip. Administração de Marketing: Análise, Planejamento, Implementação e Controle. 10° Ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LAKATOS, Eva; MARKONI, Marina. Metodologia no Trabalho Científico. 7° Ed. São Paulo: Atlas, 2007. 225 p.

MARTINS, Rosane Fonseca de Freitas; MERINO, Eugenio Andrés Días. A Gestão como Estratégia Organizacional. 2° edição. Londrina: Eduel-Robooks, 2011.

MINTZBERG, Henry; QUINN, James Brian. O Processo da Estratégia. 3° Ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

MONTE’ALVÃO, Claudia; DAMAZIO, Vera (Org.).Design Ergonomia Emoção.Riode Janeiro: FAPERJ, 2008. 127 p.

MONTEMEZZO, Maria Celeste. Diretrizes metodológicas para o projeto de produtos de moda no âmbito acadêmico. Bauru, 2003. Dissertação (mestrado) – UNESP, Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação.

NICKEL, Elton Moura. Sistematização da implementação de tecnologia assistiva para o contexto educacional. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Florianópolis: UFSC, 2012. 264 p.

OLIVEIRA, Djalma. Planejamento estratégico. 28° Ed. São Paulo: Atlas, 2010. 335 p.

PRAHALAD, C. K.; KRISHNAN, M. S.A nova Era da Inovação. Brasil: Elsevier, 2008. 242 pgs.

OMS – Organização Mundial da Saúde. Relatório Mundial Sobre a Deficiência. Organização Mundial da Saúde. 2011. Disponível em < http://whqlibdoc.who.int/publications/2011/9788564047020_por.pdf >. Acessado em 30 de Abril de 2013.

PORTER, Michael E. Estratégia Competitiva: Técnicas para análise de indústria e da concorrência. 7° Ed. Rio de Janeiro: Campus, 1986.362 p.

RANGEL, Armênio Souza; SILVA, Marcello Muniz da; COSTA, Benny Kramer. Competitividade da Indústria Têxtil Brasileira.Revista de Administração e Inovação.v.7, n. 1. São Paulo. jan./mar. 2010. p. 151-174. ISSN: 1809-2039.

RECH, Sandra. Fundamentos da Gestão do Design de Moda. Modapalavra.Florianópolis, v 3, n° 3, pg. 55-67, novembro de 2004. INSS: 1982-615xx

SANCHES, Maria Celeste de Fátima. Projetando Moda: diretrizes para concepção de produtos. In Design de Moda Olhares Diversos. São Paulo: Estação das Cores e Letras, 2008. Pg.289- 301.

SILVEIRA, Icléia. Gestão da Produção e sua Relação com a estratégia competitiva de uma indústria do vestuário. Modapalavra. Florianópolis, v 1, n° 1, pg. 26-39, novembro de 2002.

ABIT. Disponível em <http://www.abit.org.br/Servicos.aspx#43|SD|C>. Acesso em 20/04/2013

Published

2014-01-01

How to Cite

BROGIN, Bruna; DÍAZ MERINO, Eugenio; JOÃO BATISTA, Vilson. Agregando serviço e produzindo vestuário para Pessoas com Deficiência: estratégia de diferenciação para confecções brasileiras. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 7, n. 13, p. 124–149, 2014. DOI: 10.5965/1982615x07132014124. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/5122. Acesso em: 13 may. 2024.