The Clothing and Fashion: and the main theoretical currents

Authors

  • Carolina Morgado Pereira Federal University of Rio de Janeiro image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x08152015202

Keywords:

clothing, art, fashion

Abstract

The intent of this article is to investigate the changes of costumes over the centuries and its main theoretical perspectives that guide the studies on clothing and fashion. It also seeks to understand the terms that determine the field through study of etymological definition. As well, studies the garments from social, cultural and behavioral theories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Morgado Pereira, Federal University of Rio de Janeiro

Docente do Curso Técnico Pós-médio de Produção de Moda da FAETEC-RJ. Mestre em Artes Visuais na Escola de Belas Artes da UFRJ - PPGAV/EBA. Graduada em Artes Cênicas - Habiltação: Indumentária pela UFRJ. Graduada no curso de Bacharel em Design - habilitação: Moda, da Faculdade Senai-Cetiqt. Experiência na área de docência, pesquisa, planejamento  e desenvolvimento de produto de moda e figurino.

References

AVELAR, Suzana. Moda: globalização e novas tecnologias. 2. ed. São Paulo: Estação das Letras e Cores Editora, 2011, Rio de Janeiro: Editora Senac Rio.

BARTHES, Roland.Sistema da Moda. São Paulo. Editora WMF, Martins Fontes, 2009.

BAUDOT, François. A century of fashion. Londres. Thames & Hudson, 2008.

BOUCHER, François. História do vestuário no ocidente: das origens aos nossos dias. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, São Paulo: EDUSP, 2006.

________________. “A juventude é apenas uma palavra”. In: Questões de sociologia.Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

________________. “O costureiro e sua grife, contribuição para uma teoria da magia.” In: A produção de crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. 3. ed. Porto Alegre, RS: Zouk, 2008.

COSTA, Cacilda Teixeira da.Roupa de artista: o vestuário na obra de arte. São Paulo: EdUSP: Impr. Oficial, 2009.

CRANE, Diana. BUENO, Maria Lucia (orgs.). Ensaio sobre moda, arte e globalização cultural. São Paulo: Editora Senac. São Paulo, 2011.DURAND, José Carlos. “Moda, cultura e vida moderna”. In: Moda, luxo e economia. São Paulo: Babel Cultural, 1988.

ENCICLOPÉDIA Einaudi. Portugal: Imprensa Nacional/ Casa da Moeda, 1995. Vol. 32 –Soma / Psique –Corpo.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Minidicionário da língua portuguesa.3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,1993.

________________. Novo dicionário da língua portuguesa.1. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1975.

LAVER, James. A roupa e a moda: uma história concisa. São Paulo: Cia das Letras, 2008.

LIPOVETSKY, Gilles. “A moda considerada uma das belas-artes. A moda de cem anos”. In: O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas.São Paulo: Cia. das Letras, 1989.

MENDES, Valerie e Amy de La Haye. A moda do século XX. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

MOUTINHO, Maria Rita. A moda no século XX. Rio de Janeiro: Ed. SENAC Nacional, 2000.

NACIF, Maria Cristina Volpi. Obra Consumada; uma abordagem estética da moda feminina no Rio de Janeiro, entre 1932 e 1947. 174 f. Dissertação (Mestrado em História da Arte) -Escola de Belas Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 1993.

NERY, Marie Louise. A evolução da indumentária: subsídios para criação de figurino. Rio de Janeiro: Ed. SENAC Nacional, 2003.

PIRES, Dorotéia Baduy; MOURA, Mônica (orgs.).“A moda entre a arte e o design”. In: Design de moda olhares diversos.2. ed.Barueri, São Paulo: Estação das Letras, 2010.

SANT’ANNA, Patrícia. Coleção Rhodia: arte e design de moda nos anos sessenta no Brasil. 282 f. Tese (Doutorado em História da Arte) -Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas. São Paulo, 2010.

SIMMEL, Georg. “La Mode”. In: La tragédie de la culture et autres essais. Paris: Editions Rivages, 1998.

______________. De la esencia de la cultura. Buenos Aires: Prometeo, 2008.

______________. Sobre la individualidade y las formas sociales. Quilmes: Universidad Nacional de Quilmes, 2002.

SOUZA, Gilda de Mello e. “A moda como arte”. In: O espírito das roupas, a moda do século dezenove. São Paulo: Cia das Letras, 1987.

SVENDSEN, Lars. Moda –Uma Filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

TARDE, Gabriel. A opinião das massas.São Paulo: Martins Fontes, 1992.

VEBLEN, Tornstein. “O vestuário como expressão da cultura pecuniária”. In: A teoria da classe ociosa. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

Published

2015-01-01

How to Cite

PEREIRA, Carolina Morgado. The Clothing and Fashion: and the main theoretical currents. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 8, n. 15, p. 202–221, 2015. DOI: 10.5965/1982615x08152015202. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/5016. Acesso em: 17 may. 2024.