Fashion, communication and society: a reflection on the fashion systems and their communication possibilities and cultural

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x06122013127

Keywords:

fashion, communication, countercultural

Abstract

This research is a theoretical reflection, where we will seek a dialogue between authors that treat about communication theories like Herbert Marcuse and Jesús Martín-Barbero and about the relationship between fashion and communication, as Malcolm Barnard and Norval Baitello Jr. Our intent was to reflect on the communicational character of fashion systems and approach with our object of study of the future dissertation - the hip-hop fashion - theories of communication. This way allowed us to work at the end of the execution of a path that was beyond the common marketing approach when it comes to the relationship between communication and fashion systems, leading us to conclude that there is the possibility of carrying out further reflections and complex covering social dynamics and countercultural character of fashion systems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BAITELLO JR, N. O tempo lento e o espaço nulo. Mídia primária, secundária e terciária. In: FAUSTO N. (Org.). Interação e sentidos no ciberespaço e na sociedade.Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001.

BAITELLO JR., N. Vestir a Segunda Pele do Homem. Site Moda Brasil, 2003. Disponível em: < http://www2.uol.com.br/modabrasil/acontece/homem/index.htm>. Acesso em: 02 jun. 2012.

BARNARD, M. Moda e Comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 2005.

BARTHES, R. Sistema da moda. Lisboa: Edições 70, 1967.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas. Magia e Técnica, arte e política - ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987, p.165-196.

COSTA, B. C. G. Indústria Cultural e suas possibilidades de revelar ou ocultar a realidade. In: PUCCI, B. (Org.) Teoria Crítica e educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. São Carlos: Editora da UFSCar, 1994, p. 177-197.

DOWNING, J. D. H. Mídia Radical – rebeldia nas comunicações e movimentos sociais.São Paulo: Senac, 2001.

ECO, U. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 1970.

MAFFESOLI, M. O tempo das tribos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

MARCUSE, H. A ideologia da sociedade industrial. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.

MARQUES, C. Moda e Educomunicação: Cortando as Desigualdades e Costurando a Cidadania. Anais EducomSul, n. 1,2012. Disponível em http://www.ufsm.br/educom/anais/cidadania/MARQUES.pdf. Acesso em 15/9/2012.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia.Rio de Janeiro: Ed. da UFRJ, 2003.

MARTÍN-BARBERO, J. Globalização comunicacional e transformação cultural. In: MORAES, Denis de. (Org.) Por uma outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder. São Paulo: Record, 2005. p. 57-86.

PALOMINO, E. A moda. São Paulo: Publifolha, 2002.

POLHEMUS, T. Streetstyle - From the sidewalk to the catwalk. London: Thames and Hudson, 1994.

SIMMEL, G. Filosofia da moda e outros escritos. Lisboa: Edições Texto &. Grafia, 2008.

THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna: Teoria Social Crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

WILSON, E. Enfeitada de sonhos: moda e modernidade. Rio de Janeiro: Edições 70, 1985.

Published

2013-07-01

How to Cite

MARQUES, Camila. Fashion, communication and society: a reflection on the fashion systems and their communication possibilities and cultural. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 6, n. 12, p. 127–140, 2013. DOI: 10.5965/1982615x06122013127. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/3480. Acesso em: 20 may. 2024.