The artistic, historical and cultural perspectives and clothing

Authors

  • Carolina Morgado Pereira Fundação de Apoio à Escola Técnica image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x08162015090

Keywords:

clothing, art, fashion

Abstract

Clothing, accessories and all kinds of adornment define, distinguish, determine and identify individuals according to their social, cultural and artistic sphere. The intention of this article is to pointing out the importance of cultural and social analysis of the garment through theoretical interaction the authors, with their own artistic, historical and cultural perspectives. As well as conceptualizethe terms "fashion", "costume", and "clothing" for understanding their relationships and social and cultural construction of their specific contexts. And besides, the search possibilities of analysis of perceptions of clothing in the form object, and whenit comes to their stylistic characteristics, visualelements and discourse. It is shown, then, how numerous spheres of knowledge aim at multidisciplinary and interdisciplinary discourses for the understanding and the study of a complex object, such as clothing, whose compositions signify and discuss on varied cultural, artistic, political and social positions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOUCHER, François. História do vestuário no ocidente: das origens aos nossos dias. São Paulo: Cosac Naify, 1996.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk; São Paulo: EDUSP, 2006.

___.A economia das trocas simbólicas. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1998.

___. “A juventude é apenas uma palavra”. In: Questões de sociologia.Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

___. “O costureiro e sua grife, contribuição para uma teoria da magia”. In: A produção de crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. 3. ed. Porto Alegre, RS: Zouk, 2008.

BÚRCULA, José Emilio. Historia, arte, cultura: de Aby Warburg a Carlo Ginzburg. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2007. p. 49-110.

CRANE, Diana. BUENO, Maria Lucia (orgs.). Ensaio sobre moda, arte e globalização cultural. São Paulo: Editora Senac. São Paulo, 2011.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Préface. In: Aby Warburg et l’image en mouvement. Paris: Macula. 1998.

ENCICLOPÉDIA Einaudi. Vol. 32 –Soma / Psique –Corpo.Portugal: Imprensa Nacional/ Casa da Moeda,1995.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Minidicionário da língua portuguesa.3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,1993.

GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. p.142-181.Rio de Janeiro. Editora: Vozes,1997.

GELL, Alfred. “A rede de Vogel, armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas”. In: Arte e Ensaios -Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais. Escola de Belas Artes.UFRJ. 2001. ano VIII –n. 8. p. 174-191.

___. “Definição do problema: a necessidade de uma antropologia da arte”. "The problem defined: the need for an anthropology of art" e "The theory of the artnexus". Art and Agency. An Anthropological Theory. Oxford : Clarendon Press. 1998. p. 1-27.

___. Art and Agency: an anthropological Theory. Oxford: University Press,1998.

GOMBRICH, E. H. A História da Arte. Rio de Janeiro: LTC, 1999.

___. O sentido de ordem: um estudo sobre a psicologia da arte decorativa. Porto Alegre: Bookman, 2012.

LAGROU, Els. “Antropologia e arte: uma relação de amor e ódio”. In: Ilha. Revista de Antropologia. Vol. 5, n.2. Florianópolis: PPGAS/UFSC. 2003. p. 93-113.

LIPOVETSKY, Gilles. “A modaconsiderada uma das belas-artes. A moda de cem anos”. In: O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas.São Paulo: Cia. das Letras, 1989.

NACIF, Maria Cristina Volpi. Obra Consumada; uma abordagem estética da moda feminina no Rio de Janeiro, entre 1932 e 1947. 174 f. Dissertação (Mestrado em História da Arte) -Escola de Belas Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 1993.

SANT’ANNA, Patrícia. Coleção Rhodia: arte e design de moda nos anos sessenta no Brasil. 282 f. Tese (Doutorado em História da Arte) -Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas. São Paulo, 2010.

SIMMEL, Georg. “La Mode”. In: La tragédie de la culture et autres essais. Paris: Editions Rivages, 1998.

SOUZA, Gilda de Mello e. “A moda como arte”. In: O espírito das roupas, a moda do século dezenove. São Paulo: Cia das Letras, 1987.

STRAUSS, Levi-, C. “Kadiwéu, uma sociedade e seu estilo”. In: Tristes trópicos.("Caduveo. Une sociétiéindigène et sonstyle". In:Tristes Tropiques. Paris: Plon,1973 (1955).

WARBURG, Aby. Atlas Mnemosyne. Madrid: Akal, 2010.

___. El ritual de la serpiente. México D.F.: Sexto Piso, 2008.

Published

2015-07-01

How to Cite

PEREIRA, Carolina Morgado. The artistic, historical and cultural perspectives and clothing. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 8, n. 16, p. 090–103, 2015. DOI: 10.5965/1982615x08162015090. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/1982615x08162015090. Acesso em: 15 may. 2024.