A look at the role of the lacemaker woman in the Brazilian fashion history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x08162015050

Keywords:

fashion history, lace maker woman, brazilian society

Abstract

This article aims to study the role of the lacemaker woman in the Brazilian society, discussing the changes, the gain of knowledge and the reinterpretation of lace made by hand in the twentieth and twenty-first century. For this, it ́s based on the analysis of social and cultural aspects as well as the approach the micro-history life of the elite lady of Rio de Janeiro, lace maker, consumer and collector. Analyzing the two main social settings, the elite and the working class, it was found that lace production relation, in all the centuries studied, have changed due to the current model of women's live.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Rita. Por debaixo dos Panos: cultura e materialidade de nossas roupas e tecidos. In: Tecidos e sua conservação no Brasil: museus e coleções. São Paulo: Museu Paulista da USP, 2006.

BALBINOT, G.; PEREIRA, R.; ZANELLA, A. A renda que enreda: analisando processos de constituir-se rendeira. Educação&Sociedade, Vol. 21, n. 71. Campinas, jul., 2000. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302000000200011. Acesso em 18 fev. 2015.

BARROS, J. de A. Sobre a feitura da micro-história.OPSIS, vol. 7, nº 9, jul-dez 2007. Disponível em www.revistas.ufg.br/index.php/Opsis/article/download/9336/6428. Acesso em20 abr. 2015.

______; História da Cultura Material: notas sobre um campo histórico em suas relações intradisciplinares e interdisciplinares. In: Patrimoniuss,março/2009. Disponível em http://campodahistoria.blogspot.com.br/2011/01/historia-da-cultura-material.html. Acesso em 28 mai.2015.

BERGAMIN, C. A importânciada renda de bilro na economia familiar em Florianópolis a partir de 1900 e a sua continuidade no tempo presente. Revista Santa Catarina em História-Florianópolis, v.7, n.1, 2013 . Disponível em www.nexos.ufsc.br/index.php/sceh/article/download/561/270. Acesso em20 abr. 2015.

BIASOLI-ALVES, Z. M. Continuidades e rupturas no papel da mulher brasileira no século XX. Psicologia: Teoria e Pesquisa. Set-Dez 2000, Vol. 16 n.3, PP. 233-239. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v16n3/4810.pdf. Acesso em16 abr. 2015.

BORGES, A., 2011. Design+Artesanato: o caminho brasileiro. SãoPaulo: Editora Terceiro Nome.

FALCI, Miridan Knox. Mulheres do sertão nordestino. In: DEL PRIORE, Mary (org.) História das Mulheres no Brasil.São Paulo: Contexto, 2010, p. 241 -277.

GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: Mitos,emblemas, sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 1994. p.143-179.

OLIVEIRA, Márcia P. Coleção Luiza Ramos: um nordeste imaginado em rendas.Dissertação de Mestrado –Mestrado em Museologia e Patrimônio. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro,2014.

PROWN, J. Mind in matter: an introduction to material culture theory and method. In: PEARCE, S. Interpretingobjects and collections. Londres: Routledge, 1994. p. 133-138. Disponível em http://blogs.ubc.ca/qualresearch/files/2010/09/Mind-in-Matter.pdf. Acesso em 25 abr. 2015.

RAGO, Margareth. Trabalho feminino e sexualidade. In: DEL PRIORE, Mary. História das Mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2010, p. 578 -606.

SOUZA, G. de M. O espírito das roupas: a moda no século dezenove.São Paulo, Companhia das Letras, 1987.

Published

2015-07-01

How to Cite

SILVA, Vera Lucia Felippe da; RÜTHSCHILLING, Evelise Anicet; FIGUEIREDO, Joana Bosak de. A look at the role of the lacemaker woman in the Brazilian fashion history. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 8, n. 16, p. 050–60, 2015. DOI: 10.5965/1982615x08162015050. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/1982615x08162015050. Acesso em: 14 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)