Color ranges: a methodological approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x13272020074

Keywords:

fashion design, color ranges, design methodology

Abstract

This paper propose a methodology for creating color ranges from the identification of the design steps. The proposal consists of establishing the color range as a synthesis of the relation of variables that guide the selection of colors by objective criteria. The methodology relies on the Baxter decision funnel diagram and outlines 3 specific steps: branding, trends and theme - moodboarding. The steps are contextualized in the phases of research and generation of ideas and detailed a ccording to the practice of creating color charts for the development of products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joao Dalla Rosa Junior, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

Doutor e mestre em Design pela PUC-Rio, é especialista em Design de Moda pela Faculdade SENAI CETIQT e em Cultura e Arte Barroca pela Universidade Federal de Ouro Preto. Possui graduação em Licenciatura em Artes Plásticas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005). Ingressou em 2011 no SENAI CETIQT atuando como docente nos cursos de graduação em Design de Moda e em Tecnologia em Produção de Vestuário e nos cursos de pós-graduação lato sensu em Design de Moda e em Design de Estampas. 

References

ALBERS, Josef. A interação da cor. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

AMBROSE, Gavin; HARRIS, Paul. Design thinking. Porto Alegre: Bookman, 2011.

BARROS, Lilian Ried Miller. A cor no processo criativo: um estudo sobre a Bauhaus e a teoria de Goethe. 2. ed São Paulo: Ed. Senac, 2007.

BAXTER, Mike. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. 3. ed. 2. reimp. São Paulo: Edgard Blücher, 2011.

CIETTA, Enrico. A revolução do fast-fashion: estratégias e modelos organizativos para competir nas indústrias híbridas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.

EVANS, Caroline. O espetáculo Encantado. Fashion Theory, v. 1, n. 2, p. 31-70, jun. 2002.

FÁBULA. 2018. Disponível em: < https://www.afabula.com.br/>. Acesso em: 17 nov. 2018.

FORTY, Adrian. Objetos de desejo: design e sociedade desde 1750. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

FRASER, Tom; BANKS, Adam. O essencial da cor no design. São Paulo: Ed. Senac, 2011.

FRINGS, Gini Stephens. Moda: do conceito ao consumidor. 9. ed. Porto Alegre: Bookman, 2012.

GARCIA, Clarice. Color forecasting: as previsões de tendências de cores na moda. Brasília: SENAC, 2018.

ITTEN, Johannes. The art of color: the subjective experience and objective rationale of color. New York: John Wiley & Sons, 2004.

KING, J. A.. Colour in fashion design. In.: Colour Design: Theories and Applications. Woodhead Publishing, 2017, p. 299-315. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/B978-0-08-101270-3.00013-8>. Acesso em: 25 mai. 2019.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. 8ª reimp. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

MICHETTI, Miqueli. Moda brasileira e mundialização. São Paulo: Annablume, 2015.

PANTONE. 2019. Disponível em: <https://www.pantone.com/color-intelligence/color-of-the-year/color-of-the-year-2019-palette-exploration>. Acesso em: 25 mai. 2019.

PEDROSA, Israel. Da cor à cor inexistente. Rio de Janeiro: SENAC, 2009.

PEDROSA, Israel. O universo da cor. Rio de Janeiro: Ed. SENAC Nacional, 2003.

PINTEREST. 2019. Disponível em: <https://br.pinterest.com/pin/634866878693900939>. Acesso em: 25 mai. 2019.

SANCHES, Maria Celeste de F.. Moda e projeto: estratégias metodológicas em design. São Paulo: Estações das Letras e Cores, 2017.

SAYEG, Carla Marcondes; DIX, Luis Tadeu. Gerência de Produtos de Moda. Rio de Janeiro: SENAC, 2015.

STANSFIELD, Jill; WHITFIELD, T. W. Allan. Can future colour trends be predicted on the basis of past colour trends?: An empirical investigation. COLOR Research and application, v. 30, n. 3, p. 235-242, jun. 2005. Disponível em: <https://doi.org/10.1002/col.20110>. Acesso em: 25 mai. 2019.

SVENDSEN, Lars. Moda: uma filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

TREPTOW, Doris Elisa. Inventando moda: planejamento de coleção. 5. ed. São Paulo: Do autor, 2013.

Published

2020-03-31

How to Cite

ROSA JUNIOR, Joao Dalla. Color ranges: a methodological approach. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 13, n. 28, p. 74–98, 2020. DOI: 10.5965/1982615x13272020074. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/15392. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Variata