Ruptures of Dress: an analysis of Vestido Nuevo and the formation of gender identity in childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x12252019061

Keywords:

gender, fashion, vestido nuevo

Abstract

In this article we will analyze the Spanish short film Vestido Nuevo (2007), which deals with gender issues in the school context. From the perspective of fashion and cinema as cultural manifestations and their possible relations with gender studies, it is sought to problematize the issues that surround the ruptures of the modes of dress in relation to the culturally established genres in contemporary Western society. Our gaze turns to childhood, a period in which the subject's gender identity, his apprehension of the world and his place in this space of socialization is constituted. With such a focus, clothing is analyzed as language and how its use can be tied in the search for affirmation and recognition of gender identity.Similarly, cinema represents social practices that express, dialogue or challenge discourses through the screens. We conclude that the dressing choices of the protagonist of the film break with the dress code established culturally throughout the history of the clothing in relation to masculine and feminine, generating social conflicts for him, for the family and for the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marianna Ribeiro Pires, Feevale University

Graduada em Moda pela Universidade Feevale (2011), Especialista em Modelagem do Vestuário (2016) e Mestranda em Processos e Manifestações Culturais, (bolsista CAPES), pela mesma instituição, no qual estuda moda e gênero, com enfoque na infância.

Possui publicações na área da moda, no qual estudou as relações entre moda e música, e os estudos de gênero com a moda bebê.

É Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense, Campus Ibirama, atuando nas disciplinas de Tecnologia da Costura, Técnicas de Montagem, Prototipia, Tecnologia Têxtil, Beneficiamento Têxtil, Gestão da Qualidade, Tempos e Métodos e Higiene e Segurança do Trabalho.

Claudia Schemes, Feevale University

Doutora em História (PUCRS), Mestre em História (USP), Graduada em História (Unisinos/RS). Professora dos cursos de História e Moda e do Programa de Pós Graduação Processos e Manifestações Culturais da Universidade Feevale (Novo Hamburgo/RS).

Possui publicações nas áreas de Moda, Gênero, Envelhecimento, Infância entre outras,

References

BARNARD, Malcom. Moda e Comunicação. 1. ed. Rio de Janeiro, RJ: Rocco, 2003.

BRETON, David Le. Antropologia do corpo e modernidade. 1º ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

CALANCA, Daniela. História social da moda. 1º ed. São Paulo, SP: Editora Senac São Paulo, 2008.

CASTILHO, Kathia. Moda e linguagem. 2. ed. São Paulo, SP: Editora Anhembi Morumbi, 2009.

GOBIERNO DE ESPAÑA. Vestido Nuevo. Disponível em: <http://www.mcu.es/comun/bases/cine/Anuarios/2007/P43406.pdf>. Acesso em: 07 nov. 2018.

GROSSI, Miriam Pillar. Identidade de gênero e sexualidade. Antropologia em 1º mão, Florianópolis, UFSC/PPGAS,1998. Disponível em:< http://miriamgrossi.paginas.ufsc.br/files/2012/03/grossi_miriam_identidade_de_genero_e_sexualidade.pdf>. Acesso em: 07 nov. 2018.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Guia Técnico sobre pessoas transexuais, travestis e demais trasgêneros, para formadores de opinião. Brasília, DF, 2012.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 6º ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2003.

MIRANDA, Ana Paula de. Consumo de moda: A relação pessoa-objeto. 1º ed. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2008.

NAPOLITANO, Marcos. Fontes históricas. In: PINSKY, Carla (org.). 3º ed. São Paulo, SP: Contexto, 2011.

NOVA ESCOLA. Educação sexual: precisamos falar sobre Romeo... Disponível em: < https://novaescola.org.br/conteudo/80/educacao-sexual-precisamos-falar-sobre-romeo> Acesso em: 10 nov. 2018.

PETRY, Analídia Rodolpho; MEYER, Dagmar Elisabeth Estermann. Transexualidade e heteronormatividade: algumas questões para a pesquisa. Textos e Contextos, v.10, n. 1, p. 193-198, jan/jul 2011. Disponível em:<http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/viewFile/7375/6434> Acesso em: 09 jan. 2018.

PRÊMIOS DO CURTA. Disponível em > http://www.mcu.es/comun/bases/cine/Anuarios/2007/P43406.pdf >. Acesso em 07/11/2018.

ROSSINI, Miriam de Souza. Narrativas, imagens e práticas sociais: percursos em história cultural. 1º ed. Porto Alegre, RS: Asterisco, 2008.

SABAT, Ruth. Pedagogia cultural, gênero e sexualidade. Estudos Feministas, v. 9, n. 1, p. 11-21, set. 2001. Disponível em:<http://refe.paginas.ufsc.br/revistas-anteriores/volumes-6-ao-10/volume-9-no-1-2001/>. Acesso em: 07 nov. 2018.

THE VINTAGE NEWS. Most Victorian-era boys wore dresses and the reasons were practical. Disponível em: <https://www.thevintagenews.com/2018/03/20/breeching-boys/>. Acesso em: 10 nov. 2018.

VESTIDO Nuevo. Direção de Sergi Pérez. Barcelona: Espanha: Escándalo Films, 2007.

Published

2019-07-01

How to Cite

PIRES, Marianna Ribeiro; SCHEMES, Claudia. Ruptures of Dress: an analysis of Vestido Nuevo and the formation of gender identity in childhood. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 12, n. 25, p. 61–100, 2019. DOI: 10.5965/1982615x12252019061. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/14259. Acesso em: 21 may. 2024.