Cinema as a Trendsetter and Source of Historical Research in Fashion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x12252019010

Keywords:

fashion, cinema, history

Abstract

Although it emerged in Europe in the late nineteenth century, it was in the United States that cinema had its greatest development and consolidated as a multidisciplinary production activity and its multiple styles and genres became the subject of several studies. The correct interpretation of the symbolic contents of the film project enables an understanding of the socioeconomic conditions of an era and then becomes an important source of historical research. This article proposes a classification of cinema costumes, bringing a new look to the understanding of films that reconstitute other epochs, thus broadening the classification created by Betton (1987). For this article, three films of the musical genre were analyzed, considering a line of research on the influence exerted by the cinema in the construction of tendencies of the young culture wherethe music constitutes a central vector. The films analyzed are: Amor, Sublime Amor (1961), The Saturday Night Fever (1977) and Hair (1978), classified in the categories of period reconstruction, contemporary costumes and free interpretation of the time, allowing a more objective identification of ties between the socioeconomic reality of each era and the cinema, interfering in the constitution of habits and customs of a social group.

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Author Biographies

Maria Paula Guimarães, Federal University of Minas Gerais

mestranda em design UEMG, Graduação em arquitetura, UFMG e extensão em estilismo, UFMG

Rita Aparecida da Conceição Ribeiro, Federal University of Minas Gerais

Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Design da Escola de Design da Universidade do Estado de Minas Gerais. Líder do grupo de pesquisa do CNPq Design e Representações Sociais e pesquisadora do Centro de Estudos em Design da Imagem.e integrante do Grupo de Pesquisa Presente Y Futuro Del Diseño, da Universidad de Palermo, Argentina. Graduada em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1984) e Mestre em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (2000). É doutora em Geografia (2008) pela UFMG. Avaliadora ad hoc do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais - INEP. Tem experiência Design e Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: design e representações sociais envolvendo os processos de consumo, culturas urbanas, audiovisual, design emocional e divulgação científica. Bolsista FAPEMIG.

 

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Published

2019-07-01

How to Cite

GUIMARÃES, Maria Paula; RIBEIRO, Rita Aparecida da Conceição. Cinema as a Trendsetter and Source of Historical Research in Fashion. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 12, n. 25, p. 10–60, 2019. DOI: 10.5965/1982615x12252019010. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/13222. Acesso em: 18 may. 2024.