Ambiental Engagement as a Fashion Branding Tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x12242019148

Keywords:

fashion, branding, ambiental responsibility

Abstract

The present paperis a result of the observation work over Osklen’s brand strategy for the launch campaign of its collaction ‘ASAP –As Sustainable As Possible’ during the winter season of 2018. For this purpose, a qualitative analysis of brand communication was developed,as well as interior layout of stores, choices and decision of the style team on composing this collection and the brand speech which was stablished because of this launch: starting on the brand’s creative diretor voice and going trough communication pieces and advertising campaign.After all the bibliographic study, via exploratory method, it was possible to identify the construction of this discourse based on “ambiental responsibility” cause as a branding tool.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcus Teixeira Cardoso, University of Brasília

Mestrando pela PPG-COM - Faculdade de Comunicação (FAC) da Universidade de Brasília (UnB).

Edmundo Brandão Dantas, University of Brasília

“Atendimento ao público nas organizações” (Brasília: Senac-DF, 2018);

“Pesquisa de Mercado: Fundamentos teórico-metodológicos aplicados a estudos de publicidade e de opinião”

(em parceria com Samuel Pantoja Lima) (Brasília: Senac-DF, 2018);

“Manual de estudos de usuários da informação” (em parceria com Sueli Angelica do Amaral e Murilo Bastos da Cunha) (São Paulo: Atlas, 2015);

“Manual realmente prático para a elaboração de planos de marketing” (Brasília: Senac-DF, 2015);

“Marketing descomplicado” (Brasília: Senac-DF, 2008);

Diversos artigos publicado em periódicos da área de comunicação, engenharia e administração.

References

Referências

APPADURAI, Arjun. (Org.). A vida social das coisas: as mercadorias sob uma perspectiva cultural. Niterói: Editora da UFF, 2008.

BROWN, Lester. Eco-Economia. UMA – Universidade Livre da Mata Atlântica. Disponível em: <http://www.biodiversidade.rs.gov.br/arquivos/1161806787Eco_Economia.pdf>. Acesso em: 20 de mai. 2018.

DISITZER, Marcia. ASAP (As Sustainable As Possible): Osklen desfila coleção no SPFW. 2018. Disponível em: <https://vogue.globo.com/moda/moda-news/noticia/2018/04/asap-sustainable-possible-osklen-desfila-colecao-no-spfw.html>. Acesso em: 27 abr. 2018.

DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2004.

______. O mundo dos bens, vinte anos depois. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832007000200002>. Acesso em: 3 jun. 2018.

DUARTE, Pedro. Entrevista. Revista Cause. Rio de Janeiro, n. 5, p. de 142-153, jul. 2017.

ECOCULT. Fashion is the 8th most polluting industry? 2017. Disponível em: <https://ecocult.com/now-know-fashion-5th-polluting-industry-equal-livestock/>. Acesso em: 12 jun. 2018.

INSTITUTO E. Sobre. Disponível em: < http://institutoe.org.br/sobre/>. Acesso em: 14 jun. 2018.

KELLER, K. L.; LEHMANN, D. R. Brands and branding: research findings and future priorities. Marketing Science, v. 25, n. 6, p. 740-759, 2006.

MARTINELLI, F.; SANTA CRUZ, L. Cultura como estratégia de mercado das marcas socialmente responsáveis. In: 3º CONGRESSO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, UERJ, Rio de Janeiro, 2008.

______. O engajamento social como estratégia de comunicação: consumo e responsabilidade no discurso empresarial. In: II ENCONTRO ESPM DE COMUNICAÇÃO E MARKETING, São Paulo. Anais... São Paulo, 2007, p. 3

MUNDIM, M. Ecologia: por um ambiente inteiro: Sustentabilidade e desenvolvimento sustentável. 2012. Disponível em: <http://ecologambiente.blogspot.com.br/2012/02/ sustentabilidade-e-desenvolvimento.html>. Acesso em: 14/06/2018.

OSKLEN. [Anúncio Publicitário] Elle, 2018, p. 20.

OSKLEN. Campanha ASAP. 2018. Disponível em: <https://www.osklen.com.br/asap>. Acesso em: 18 abr. 2018.

ROBERTS, Kevin. Lovemarks – o futuro além das marcas. São Paulo: Makron Books, 2004.

SAHLINS, Marshall. Cultura e razão prática. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.

SANTOS, Jair Ferreira dos. Notas sobre a alegria como commodity. ECO-PÓS, v. 9, n. 2, p.13-19, agosto-dezembro 2006.

SLATER, Don. Cultura do consumo e modernidade. São Paulo: Nobel, 2002.

VEBLEN, Thorstein. A teoria da classe ociosa: um estudo econômico das instituições. 3. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1988.

Published

2019-03-31

How to Cite

CARDOSO, Marcus Teixeira; DANTAS, Edmundo Brandão. Ambiental Engagement as a Fashion Branding Tool. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 12, n. 24, p. 148–164, 2019. DOI: 10.5965/1982615x12242019148. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/13221. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Variata