About Being-Together With As a Sociocultural Tendency and Creative Collectives: an interdisciplinary proposal of methodology for identifying trends for future scenarios

Authors

  • Paula Cristina Visoná

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x11222018113

Keywords:

sociocultural tendencies, creative collectives, creative economy, future scenarios

Abstract

This article focuses on a proposal for a methodology to identify sociocultural trends and their consequences. To develop this objective, we approach the understanding of trends, especially from a sociological perspective. In opening this perspective, we introduce our understanding that sociocultural tendencies are social sensitivities, and thus establish the principles for the emergence of social forms, values, and other tendencies. The understanding of this relationship is essential because it leads us to address the correspondence between the object of study of this research - the Creative Collectives - and the sociocultural tendency being-together-with. Having established the connections between these instances, the work addresses the immanent relationship among them and the emergence of the creative economy also treated here as the economy of culture. After weaving these affinities, we present the future scenarios tool and locate its use in the methodological proposal that we deploy. This proposal is based on principles of comprehensive sociology, interpretive anthropology, and Dialogism, having in the future scenarios a visualization mechanism, through narrative, of development for elements identified in loco in Creative Collectives of the city of Porto Alegre.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referências Bibliográficas

BAKHTIN, Mikhail. Problemas na poética de Dostoiévski.4.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

BERGER, Peter. L., LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade.Petrópolis: Vozes, 2009.

BORDIEU, Pierre. O poder simbólico.11a. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.

CALDAS, Dario. Observatório de sinais: teoria e prática da pesquisa de tendências.Rio de Janeiro: Editora Senac, 2004.

DE MASI, Domenico. Criatividade e grupos criativos: descoberta e invenção. Vol. 1. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.

ECO, Umberto. Os limites da interpretação. 2 ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2012.

FLORIDA, Richard. A ascensão da classe criativa. Porto Alegre: L&PM Editores, 2011.

FOUCAULT, Michael. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 16.ed. São Paulo: Loyola: 2008.

FRANZATO, Carlo. et all. Inovação cultural e social: design estratégico e ecossistemas criativos. In FREIRE, Karine Mello (org) Design estratégico para inovação cultural e social. 1ed. São Paulo: Editora Kazuá, 2015.

GARNHAM, Nicholas. De las industrias culturales a las creativas. Análisis de las implicaciones en el Reino Unido. In BUSTAMENTE, Enrique. (org). Las Industrias Creativas: Amenazas sobre la cultura digital. 1 ed. Barcelona: Gedisa Editorial, 2011.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. 1 ed.Rio de Janeiro: Zahar Editores, 2008.

MAFFESOLI, Michel. O conhecimento comum. São Paulo: Editora Brasiliense,1988.

______________. Mediações simbólicas: a imagem como vincula social. In: Revista Famecos, n. 8, pp. 7-14, jul. 1998.

______________. O tempo das tribos. 2002. 3.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

_____________. O tempo retorna: formas elementares da pós-modernidade. Rio De Janeiro, Forense, 2012.

MASSONNIER, Verónica. Tendencias de mercado: están pasando cosas. Buenos Aires: Ediciones Granica, 2008.

MORIN, Edgar. O método vol. 4.As ideias. vida, costumes. Porto Alegre: Sulina, 2011.

NIETZSCHE, Friederich. A origem da tragédia. São Paulo: Ed.Centauro, 2004.

REIMÃO, Sandra. Teoria ou teorias da comunicação.In: Revista INTERCOM, v. 17, nº 2. São Paulo, jul/dez. 1994.

REYES, Paulo Bello. Projeto por Cenários. In Design Estratégico em Ação. SCALETSKY, C. C. org. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2016.

SIMMEL, Georg. Questões fundamentais da sociologia.Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

TREMBLAY, Gaëtan. Desde la teoria de las industrias culturales.Evaluación critica de la economia de la creatividad.In: Bustamente, E. (org). Las industrias creativas: amenazas sobre la cultura digital. 1 ed. Barcelona: Gedisa Editorial, 2011.

YÚDICE, George. A conveniência da cultura. Usos da cultura na era global. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

Published

2018-07-01

How to Cite

VISONÁ, Paula Cristina. About Being-Together With As a Sociocultural Tendency and Creative Collectives: an interdisciplinary proposal of methodology for identifying trends for future scenarios. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 11, n. 22, p. 113–174, 2018. DOI: 10.5965/1982615x11222018113. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/11885. Acesso em: 21 may. 2024.