Passing through borders: binarizing (mis)framing of bisexuals dressed-bodies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630722023e3567

Keywords:

bisexuality, dressing, narratives

Abstract

In this article, narratives of bisexual women about their perceptions and experiences linked to dressing, bisexuality and their identity processes will be analyzed, as well as how the interlocutors' corporal-aesthetic constructions relate to different environments, whether from the LGBTI+ community or heteronormative ones. As theoretical support, concepts from different areas of study were used, such as dressing (ENTWISTLE, 2015), from fashion studies, identity (CIAMPA, 1989) and life story narratives (ALVES, 2017), from social psychology, borders (ANZALDÚA), gender technology (LAURETIS, 1987), heterosexual matrix and performativity (BUTLER, 1990), from feminist and queer theories, and passability (EISNER, 2013) and the epistemic erasure contract of bisexuality (YOSHINO, 2000), from bisexual epistemologies. As a result of the narratives’ analysis, following the methodology of core meanings (AGUIAR;OZELLA, 2006), it was possible to understand that as there isn’t one (or some) specific aesthetic(s) which are socially related to bisexuality, the bisexual women's experience is almost always one of passability—whether lesbian or heterosexual—and misrecognition, which can cause them to feel misunderstood and isolated. However, these same experiences of non-recognition and disengagement from prevailing corporal-aesthetic expectations can be seen as a fertile ground for questioning social norms and structures beyond the scope of dressing and sexuality

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jamilie Santos Souza, Pontifical Catholic University of São Paulo

Mestra em Psicologia Social pela PUC-SP e pesquisadora no Núcleo Inanna de Pesquisa (NIP), onde desenvolvi uma pesquisa sobre construção de identidades e estéticas de mulheres bissexuais. Bacharel em Moda - Faculdades Santa Marcelina (2015), atuei na área de estilismo em empresas como Hering e Güle. Atualmente atuo como consultora de diversidade e inclusão na Transcendemos Consultoria, e como professora em cursos livres sobre diversidade e moda. Sou coordenadora da coletiva Às Avessas: grupo de estudos de moda, gênero, sexualidades e decolonialidades, do Encontro Bafo: Moda e dissidências sexuais e de gênero, além de integrar a Rede de Estudos Decoloniais em Moda (Redem) e o Grupo de Estudos Amazonida sobre Bissexualidade (GAEBI). Também atuo como ilustradora em @chicavamo no Instagram, tendo feito parte da exposição virtual Queerentena do Museu da Diversidade Sexual de São Paulo (2020). Pesquiso nas áreas de história, cultura e sociologia de moda; história da arte; gênero e sexualidades; relações raciais e branquitude; psicologia social e identidade; sustentabilidade e decolonialidade.

References

AGUIAR, Wanda M. J.; OZELLA, Sergio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia, Ciência e Profissão, v. 26, n. 2, p. 222-245, jun. 2006.

ALVES, Cecília P. Narrativas de história de vida e projeto de futuro no estudo do processo de identidade. Textos e Debates, Boa Vista, RR, n. 31, p. 33-41, jan./jun. 2017.

ANZALDÚA, Gloria. Borderlands/ La frontera: the new mestiza. San Francisco, USA: Aunt Lute Books, 1987.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

CIAMPA, Antônio da C. Identidade. In: CODO, Wanderley; LANE, Silvia T. M. (Org). Psicologia Social: o homem em movimento. São Paulo: Editora Brasiliense, 1989, p. 58-75.

COSTA, Claudia de L.; ÁVILA, Eliana. Gloria Anzaldúa, a consciência mestiça e o "feminismo da diferença". Revista Estudos Feministas, Florianópolis, SC, v. 13, n. 3, p. 691-703, dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2005000300014 Acesso em: 12 mar. 2021.

EISNER, Shiri. Bi: notes for a bisexual revolution. Berkeley: Seal Press, 2013.

ENTWISTLE, Joanne. The fashioned body: fashion, dress, and modern social theory. Cambridge: Polity Press, 2015.

EPAMINONDAS, Natalia R. O design de calças femininas: Rio de Janeiro e São Paulo no início do século XX. 2014. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Design) — Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, SP, 2014.

HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 5, p. 7–41, 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1773. Acesso em: 12 mar. 2021.

LANE, Silvia T. M. A Psicologia Social e uma nova concepção do homem para a psicologia. In: CODO, Wanderley; LANE, Silvia T. M. (Org). Psicologia Social: o homem em movimento. São Paulo: Editora Brasiliense, 1989, p. 10-19.

LAURETIS, Teresa de. A tecnologia do gênero. In: HOLLANDA, Heloísa B. (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994, p. 206-241.

LIMA, Aluísio F. de; CIAMPA, Antonio da C. Sem pedras o arco não existe: o lugar da narrativa no estudo crítico da identidade. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, MG, v. 29, p. 1-10, 2017.

RICH, Adrienne. Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Bagoas: estudos gays, gêneros e sexualidades. Natal, RN, v. 4, n. 05, p. 18-44, nov. 2012.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou Da educação. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 1995.

TRUTH, Sojourner. E não sou uma mulher? Trad. Osmundo Pinho. Geledés, 2014 [1851]. Disponível em: https://www.geledes.org.br/e-nao-sou-uma-mulher-sojourner-truth/. Acesso em: 06 set. 2021.

VAS, Dani. Militância enquanto convite ao diálogo: o caso da militância monodissidente. 2021. Dissertação (Mestrado em Psicologia Experimental) - Instituto de Psicologia, Universidad de São Paulo, São Paulo, 2021.

YOSHINO, Kenji. The epistemic contract of bisexual erasure. Stanford Law Review. Palo Alto, USA, v. 52, n. 2, 1 jan. 2000.

Published

2023-06-21

How to Cite

SOUZA, Jamilie Santos. Passing through borders: binarizing (mis)framing of bisexuals dressed-bodies. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 1–24, 2023. DOI: 10.5965/25944630722023e3567. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/23567. Acesso em: 16 may. 2024.