Performance art, Space, Presence, Exhibition and Control: Curatorships, Expography and Performativity in Body Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0116

Keywords:

Performance, Exhibition, Body Arts, Meaning creation, Performing arts

Abstract

This article addresses so-called "body arts", covering discussions on performing arts, choreography and performance art, drafting a concept for the word "exhibit", proposing it as a measure for control levels on the exhibition and enjoyment of works on these fields. The hypothesis is that performance art, today, is the language in which the exhibition elements engender themselves best suited for what defines the word "exhibit". Transversally, it also addresses questions related to curating and exhibition design, paradigm changes on the presence of human body on arts and the creation of aesthetic meaning from the materiality of the very elements forming the artwork.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rogério Salatini de Almeida, Universidade de São Paulo (USP)

Bacharel em Dança pela PUC/SP, Especialista em Gestão Cultural – Cultura, Desenvolvimento e Mercado pelo SENAC/SP, Mestre em Artes Visuais pela ECA/USP e Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais pela ECA/USP. http://www.rogeriosalatini.wordpress.com 

References

AFFONSO, Betty Arantes. Terminologia Instável. 2016. Disponível em: https://silo.tips/download/terminologia-instavel. Acesso em: 20 jan. 2021.

AGRA, Lúcio de Sá Leitão. Performance e Documento, ou o que chamamos por esses nomes?. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v.4, n.1, p.60-69, 2014.

BRYAN-WILSON, Julia. Practicing Trio A. OCTOBER 140, Spring 2012, p. 54-74. © 2012 October Magazine, Ltd. and Massachusetts Institute of Technology.

DELEUZE, Gilles. Post-Scriptum Sobre As Sociedades De Controle. Conversações: 1972-1990. Tradução: Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992, p. 219-226.

GREINER, Christine. A dança como estratégia evolutiva da comunicação corporal. Logos: Comunicação e Universidade. Ano 10, n. 18, p. 48-61, 1º semestre de 2003.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Tradução: Ana Isabel Soares. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC – Rio, 2010.

KATZ, H., GREINER, Christine. Por uma teoria do corpomídia ou a questão epistemológica do corpo. Archivo Atea – Artes Vivas – Artes Escènicas. 2005. Disponível em:

http://archivoartea.uclm.es/textos/por-uma-teoria-do-corpomidia-ou-a-questao-epistemologica-do-corpo/. Acesso em: 21 jan. 2021.

KATZ, H., GREINER, Christine. Corpo e processos de comunicação. Fronteiras - estudos midiáticos, v. 3, n.2, p. 65-74, 2001.

KRAUSS, Rosalind E. A escultura no campo ampliado. Originalmente publicado no número 8 de October, na primavera de 1979 (31 - 44). No original: Sculpture in the Expanded Field, em The AntiAesthetic: Essays on PostModern Culture, Washington: Bay Press, 1984.

McEVILLEY, Thomas. Marina Abramović/Ulay. New York, ARTFORUM, v. 22/ n.1, p. 52-55, 1983.

PERNIOLA, Mario. Do sentir. Tradução de António Guerreiro. Editorial Presença, Lisboa, 1993.

ROSSINI, Élcio. Cenografia no teatro e nos espaços expositivos: uma abordagem além da representação. Transinformação, Campinas, v. 24, n.3, 2012.

Published

2021-04-28

How to Cite

ALMEIDA, Rogério Salatini de. Performance art, Space, Presence, Exhibition and Control: Curatorships, Expography and Performativity in Body Arts. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–20, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0116. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19032. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas