The teacher’s pedagogical practice in high school: perceptions and narratives of young women

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0501

Keywords:

pedagogical practices, high school, project of the future

Abstract

The article discusses the pedagogical practices of high school teachers, based on the perceptions and narratives of young female students in their 3rd year. It starts with the premise that the pedagogical act is an interpersonal relationship between students and among students and teachers. The study suggests that the type of intersubjective communication that occurs within the classroom setting facilitates and ensures the conditions for the discovery of their future goals. The research follows a qualitative approach, using the principles of Social Phenomenology as its foundation. The methodology involved conducting 04 Narrative Interviews with students aged 16 to 18 years, who attend public schools in Belém/PA. These interviews were analyzed using the Documentary Method. The data analysis revealed that the pedagogical practice of high school teachers goes beyond being a space for academic learning and a means to engage with organized academic knowledge in different subjects. It also provides young women with the opportunity to explore and understand themselves better.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hamanda Maiara Nascimento Pontes, Universidade de Brasília (UnB)

Mestra em Educação pela Universidade de Brasília – UnB. Doutoranda em Educação na Universidade de Brasília – UnB, Brasil.

References

ALMEIDA, Edwana Nauar de; BASSALO, Lucelia de Moraes Braga. Narrativas de professores ribeirinhos: tensões, fragilidades e desafios. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 21, n. 70, p. 1169-1191, jul./set. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.7213/1981-416X.21.070.DS08. Acesso em: 20 maio 2022.

ASBRAND, Barbara. The meaning of peer-culture for the learning at school: the example of a student company. ETD Educação Temática Digital, Campinas, v. 12, n. 02, p. 59-76, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.20396/etd.v12i2.1188. Acesso em: 05 abr 2022.

BASSALO, Lucélia de Moraes Bassalo; PONTES, Hamanda Maiara N. "Santinha em tudo quanto era canto": um estudo sobre jovens mulheres universitárias cristãs. Revista Cocar, [s. l.], v. 10, n. 19, p. 335-360, 2016. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/798. Acesso em: 31 ago 2022

BASSALO, Lucélia de Moraes Bassalo et al. A fenomenologia social e a investigação qualitativa da educação: reflexões iniciais. In: PIMENTEL, Adelma; MALCHER, Nazareth. (org.). Diálogos Interdisciplinares em Saúde. Belém: UFPA; IFCH; PPGP; NUFEN, 2019. p. 217-240.

BASSALO, Lucélia de Moraes Braga; MORAES, Ceila Ribeiro de; SILVA, Jardinelio Reis da (orgs.). Juventude e educação no Pará: projetos de vida, trajetórias e gênero. Belém: IOEPA, 2021.

BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 1985.

BOHNSACK, Ralf; WELLER, Wivian. O método documentário na análise de grupos de discussão. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicole. Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

BOHNSACK, Ralf. Documentary method. In: FLICK, Uwe (org.). The SAGE handbook of qualitative data analysis. London: Sage, 2014.

BOHNSACK, Ralf. Pesquisa social reconstrutiva: introdução aos métodos qualitativos. Petrópolis: Vozes, 2020.

BRENNER, Ana Karina; CARRANO, Paulo Cesar Rodrigues. Os sentidos da presença dos jovens no ensino médio: representações da escola em três filmes de estudantes. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, p. 1223-1240, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014143847. Acesso em: 10 maio 2021.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber e com a escola entre estudantes de periferia. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n. 97, p. 47-63, 1996.

DAYRELL, Juarez. A escola "faz" as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, p. 1105-1128, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022. Acesso em: 12 set 2022.

DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo. Juventude e ensino médio: quem é este aluno que chega à escola. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo. Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 101-133.

FIOR, Camila Alves; MARTINS, Maria José. Experiências de escolarização de jovens de camadas populares que ingressam no ensino superior. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22456/2595-4377.111286. Acesso em: 09 set 2022.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Representações sociais de jovens sobre a escola e suas perspectivas de futuro. Atos de Pesquisa em Educação, [s.l.], v. 5, n. 1, p. 93-109, 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2010v5n1p93-109. Acesso em: 09 set 2022.

FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Pedagogia e prática docente. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, [s. l.], v. 97, p. 534-551, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/288236353. Acesso em: 17 out 2022.

GOMES, Angélica Paula Ferreira. Juventude e ensino médio: trajetórias, desafios e perspectivas de futuro de estudantes e São Sebastião da Boa Vista. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) − Universidade do Estado do Pará, Belém, 2018.

KRAWCZYK, Nora. Uma roda de conversa sobre os desafios do Ensino Médio. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (org.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 75-100.

LEÃO, Geraldo Magela Pereira. Experiências da desigualdade: os sentidos da escolarização elaborados por jovens pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, p. 31-48, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000100003. Acesso em: 11 nov 2022.

LEÃO, Geraldo; DAYRELL, Juarez Tarcísio; REIS, Juliana Batista dos. Juventude, projetos de vida e ensino médio. Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, p. 1067-1084, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000400010. Acesso em: 12 out 2022.

LECCARDI, Carmen. Para um novo significado do futuro: mudança social, jovens e tempo. Tempo social, São Paulo, v. 17, p. 35-57, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-20702005000200003. Acesso em: 06 ago. 2022.

MARTUCCELLI, Danilo. Soportes. In: MARTUCCELLI, Danilo. Gramáticas del individuo. Buenos Aires: Losada, 2008. p. 37-106.

MESQUITA, Silvana. Elementos da didática para a juventude: entre a dimensão relacional e a construção de sentidos. Revista Portuguesa de Educação, [s. l.], v. 33, n. 2, p. 200-225, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21814/rpe.15755. Acesso em: 06 ago 2022.

PONTES, Hamanda Maiara Nascimento; BASSALO, Lucélia de Moraes Braga. Os sonhos vão à escola: projetos de vida e experiências formativas de jovens mulheres no ensino médio. In: BASSALO, Lucélia de Moraes Braga; MORAES, Ceila Ribeiro de; SILVA, Jardinelio Reis da (orgs). Juventude e educação no Pará: projetos de vida, trajetórias e gênero. Belém: IOEPA, 2021, p. 73-98.

REIS, Rosemeire. Experiência escolar de jovens/alunos do ensino médio: os sentidos atribuídos à escola e aos estudos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, p. 637-652, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012000300007. Acesso em: 06 ago 2022.

RIOS, Terezinha. A dimensão ética da aula ou o que nós fazemos com eles. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas: Papirus, 2008, p.73-95.

SCHUTZE, Fritz. Pesquisa biográfica e entrevista narrativa. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicole. Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2013, p.2010-222.

SCHÜTZ, Alfred. A construção significativa do mundo social: uma introdução à sociologia compreensiva. Petrópolis: Vozes, 2018.

SILVA, Vanessa Afonso. Das margens do rio para o mundo: um estudo sobre as perspectivas de vida de jovens ribeirinhos estudantes do Ensino Médio. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) − Universidade do Estado do Pará, Belém, 2017.

SOUZA, Maria Antônia de. Prática pedagógica: conceito, características e inquietações. In: ENCONTRO IBERO-AMERICANO DE COLETIVOS ESCOLARES E REDES DE PROFESSORES QUE FAZEM INVESTIGAÇÃO NA SUA ESCOLA, 4., Curitiba, 2010. Anais [...]. Curitiba: Universidade do Tuiuti, 2010. p. 02-08.

TEXEIRA, Inês. Uma carta, um convite. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (org.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 11-42.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A prática pedagógica do professor de Didática. 2. ed. Campinas, Papirus, 1992.

VERDUM, Priscila de Lima. Prática pedagógica: o que é? o que envolve? Educação Por Escrito, [s.l.], v. 4, n. 1, p. 91-105, 2013.

WELLER, Wivian. A contribuição de Karl Mannheim para a pesquisa qualitativa: aspectos teóricos e metodológicos. Sociologias, Porto Alegre, v. 7, n. 13, p. 260-300, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-45222005000100011. Acesso em: 06 set 2022.

WELLER, Wivian; OTTE, Janete. Análise de narrativas segundo o método documentário: exemplificação a partir de um estudo com gestoras de instituições públicas. Civitas, Porto Alegre, n. 2, v. 14, p. 325-240, maio/ago. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1984-7289.2014.2.17150. Acesso em: 06 set 2022.

WELLER, Wivian. Jovens no ensino médio: projetos de vida e perspectivas de futuro. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (org.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 135-156.

WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle. Estudantes oriundas de escolas públicas na Universidade de Brasília: transições entre o meio social de origem e o milieu acadêmico. In: GUIMARÃES; IOSIF, Ranilde; ZARDO, Sinara Pollom; DOS SANTOS, Aline Veiga. Educação Superior: conjunturas, políticas e perspectivas. Brasília: Liber Livro, 2015, p. 100-120.

Published

2024-02-28

How to Cite

PONTES, Hamanda Maiara Nascimento. The teacher’s pedagogical practice in high school: perceptions and narratives of young women. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0501, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0501. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/23416. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Continuos Demand Articles