Fashion and Middle Age: female considerations of today’s clothing products

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x09182016192

Keywords:

fashion, middle age, consumption

Abstract

The dynamics of the fashion market drives forward many companies of the sector to delineate industrial and commercial strategies in order to ensure themselves against the competition. In addition, the easy access to the mass media has induced users and consumers more informed and aware about their need and expectations, which has increased the level of demand goods, mainly clothing. In this sense, this study aimed to identify and discuss the considerations of middle-aged women, in relation to clothing products currently found on the market as well as possible changes in their spending habits. To this end, a questionnaire was prepared and applied to a sample group of women between ages 45 and 65, aiming to clarify such issues. It is evident the importance of this segment of users, once they are a representative demand for the fashion industry.

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Author Biographies

Erica Pereira das Neves, São Paulo State University

Possui graduação em Estilismo em Moda pela Universidade Estadual de Londrina (2008). Tem experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em DESIGN DE MODA, atuando principalmente nos seguintes temas: design ergonômico, design de produto e design de moda. Especialista em Gestão de Negócios na Indústria da Moda pelo SENAI/SP. Mestre em Design pela UNESP (Bauru): linha de pesquisa em Design Ergonômico.

Luis Carlos Paschoarelli, São Paulo State University

ngenharia de Produção (2003) pela UFSCar; Mestrado em Projeto, Arte e Sociedade - Desenho Industrial (1997) e graduação em Desenho Industrial (1994) pela UNESP. É co-lider no Grupo de Pesquisa Design Ergonômico: Projeto e Interfaces onde coordena os projetos de pesquisa: Design Ergonômico: avaliação e intervenção ergonômica no projeto, Design Ergonômico: metodologias para a avaliação de instrumentos manuais na interface homem X tecnologia e Contribuições do Design Ergonômico na pesquisa e projeto de equipamentos para a reabilitação de pessoas com capacidades específicas. Está lotado no Laboratório de Ergonomia e Interfaces - Departamento de Design, onde atua como docente no curso de graduação em Design e do Programa de Pós-graduação em Design da UNESP. Tem experiência na área do design, ergonomia, design ergonômico, design de produto e design gráfico. Atualmente é o coordenador do Programa de Pós-graduação em Design - Mestrado e Doutorado - da UNESP e "Ergonomista Sênior" da ABERGO - Associação Brasileira de Ergonomia.

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Published

2016-07-01

How to Cite

DAS NEVES, Erica Pereira; PASCHOARELLI, Luis Carlos. Fashion and Middle Age: female considerations of today’s clothing products. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 192–205, 2016. DOI: 10.5965/1982615x09182016192. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/6619. Acesso em: 19 may. 2024.

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