Innovation, conformity and other ambivalences in fashion design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x14332021036

Keywords:

creation, innovation, fashion design

Abstract

This article problematizes the creation in fashion design. A noticeable majority of companies in the fashion market accompanies trends, which are edited by bureaux de style, disseminated by fashion designers at week runway shows and advertised as successful bets by the fashion media. This investigation results from the development of a research about the agency of fashion designers. The given scope emphasizes the dialectics of creation x adequacy and innovation x security. More specifically, the paper addresses the considerations of three interviewees conducted for the validation of the research’s results. During the dialogues - which consisted of informal telephone conversations aided by a semi-structured script – the professionals reported their reflections on deliberate acts of creation and the business logic of fashion design corporations.

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Author Biography

Amanda Queiroz Campos, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Design (2017) em modalidade cotutela - doutorado binacional - pela Bergische Universität Wuppertal (Alemanha) na linha de Teoria do Design (Deisgntheorie/Industrie Design) e pelo Programa de Pós Graduação em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina. Possui graduação em Moda com Habilitação em Estilismo pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2010), graduação em Design Gráfico pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012) e mestrado em Design e Expressão Gráfica pela mesma instituição (2013). Atualmente é professora colaboradora da UDESC. Atua como pesquisadora da UFSC, na coedição do periódico científico e-Revista LOGO, e como consultora de tendências e comportamento do consumidor. Tem experiência na área de Design, com ênfase em Pesquisa de Tendências, Comportamento de Consumo, Criação e Comunicação de Moda.

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Published

2021-07-01

How to Cite

CAMPOS, Amanda Queiroz. Innovation, conformity and other ambivalences in fashion design. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 14, n. 33, p. 36–57, 2021. DOI: 10.5965/1982615x14332021036. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/20634. Acesso em: 17 may. 2024.