Discovering, exploring, imagining: the influence of music on child development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823532022264

Keywords:

music learning, children, discovery, child development

Abstract

The project, Discovering, exploring, imagining: the influence of music on child development, was developed in a daycare and kindergarten activity room. Thus, through the observation of the interests and motivations of both groups, I found that the theme of greatest interest was convergent around music allowing me to establish a continuity between contexts, making the following question the major research question: To understand in what way the use of musical expression can or cannot contribute to the integral and integrated development of the child?  The implementation of the project allowed me to achieve all the specific objectives, namely: reinforce activities of greater contact of the groups with different forms of expression and communication; understand how music contributes to the development and learning of the child; allow the construction of a positive look of children about music and provide a contact with diversified materials in order to stimulate the intrusion of music. The pedagogical intervention project was supported in the action-research approach and the instruments for collecting information, such as observations, written, photographic and video records provided the construction of pedagogical documentation. During the project, the groups were always very receptive, interested and motivated during all the proposals presented, contributing to the progress of their motor, affective and cognitive skills, reflecting in the construction of new learning. The project led to an improvement in my attitude, making me more reflective professionally, with evident effects in the construction of new learning by the groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Estefânia Silva Monteiro, University of Minho

É Licenciada em Educação Básica pela Universidade do Minho e Mestre em Educação Pré-Escolar, pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho. Desempenha funções no Jardim-de-Infância e na Creche.

António José Pacheco Ribeiro, University of Minho

É Licenciado em Ensino de Música pela Universidade de Évora e Mestre em Estudos da Criança – Especialização em Educação Musical pela Universidade do Minho. Doutorou-se na Especialidade de Educação Musical, em Estudos da Criança, na Universidade do Minho. Leciona no Conservatório do Vale do Sousa, Lousada, e no Instituto de Educação da Universidade do Minho. É membro integrado do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC).

References

ALVES, Inês Pereira; RIBEIRO, António José Pacheco. A música e a prosódia uma exploração pelo mundo animal. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.8, n.5, p. 38562-38581, maio 2022.

ANDRIES NOGUEIRA, Monique. A música e o desenvolvimento da criança. Revista UFG, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 22-25, 2017. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/48654. Acesso em: 9 maio 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. [Brasília: MEC], 1998. v. 3. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf. Acesso em: 9 maio 2021.

COUTINHO, Clara; SOUSA, Adão; DIAS, Anabela; BESSA, Fátima; FERREIRA, Maria José; VIEIRA, Sandra. Investigação - Ação: Metodologia Preferencial nas Práticas Educativas. Psicologia, Educação e Cultura, Carvalhos, v. XIII, n. 2, p. 455-479, 2009.

ESTEVES, Bruna Loureiro; RIBEIRO, António José Pacheco. Expressão e comunicação na creche e no jardim de infância: a música e seu contributo no desenvolvimento de múltiplas linguagens. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.8, n.4, p.31623-31637, abr. 2022.

GORDON, Edwin. Teoria da aprendizagem musical: competências, conteúdos e padrões. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2000a.

GORDON, Edwin. Teoria da aprendizagem musical para recém-nascidos e crianças em idade pré-escolar. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2000b.

HOHMANN, Mary; WEIKART, David. Educar a criança. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004.

ILARI, Beatriz Senoi. Bebês também entendem de música: a percepção e a cognição musical no primeiro ano de vida. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 7, p. 83-90, set. 2002.

ILARI, Beatriz. A música e o cérebro: algumas implicações do neurodesenvolvimento para a educação musical. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 9, p. 7-16, set. 2003.

JEANDOT, Nicole. Explorando o universo da música. São Paulo: Ed. Scipione, 2001.

MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da educação, São Paulo, n. 20, p. 11-30, jun. 2005. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414 69752005000100002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 11 maio 2021.

MARTINS, Vânia Sofia Rodrigues; RIBEIRO, António José Pacheco. A música e as emoções no jardim de infância: sentir para aprender. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.8, n. 2, p. 11494-11507, fev. 2022. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/44069/pdf. Acesso em: 30 mar. 2022.

MÁXIMO-ESTEVES, Lídia. Visão panorâmica da investigação-ação. Porto. Porto Editora, 2008.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; FORMOSINHO, João. Prefácio. In: MÁXIMO-ESTEVES, Lídia. Visão panorâmica da investigação-acção. Porto: Porto Editora, 2008. p. 7-14.

PARENTE, Maria Cristina. A construção de práticas alternativas de avaliação na pedagogia da infância: sete jornadas de aprendizagem. Braga: Universidade do Minho, 2004.

RODRIGUES, Helena . Pequena crónica sobre notas de rodapé na Educação Musical. Boletim da Associação Portuguesa de Educação Musical, Lisboa, n. 99, 15-52, out. 1998. Disponível em: http://hdl.handle.net/10362/12569. Acesso em: 13 maio 2021.

SILVA, Isabel Lopes da. (coord.). Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar. Lisboa: Ministério da Educação, 2016.

SILVA, Leda Maria Giuffrida. A expressão musical para crianças de pré-escola. São Paulo: FDE, p. 88-96, 1992. Série Idéias, n. 10. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_10_p088-096_c.pdf. Acesso em: 25 maio 2021.

SPODEK, Bernard. Manual de investigação em educação de infância. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002.

Published

2022-12-09

How to Cite

MONTEIRO, Estefânia Silva; RIBEIRO, António José Pacheco. Discovering, exploring, imagining: the influence of music on child development. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 53, p. 264–284, 2022. DOI: 10.5965/1984723823532022264. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20301. Acesso em: 11 may. 2024.