Signals of Change in Fashion: a research about the main trends, challenges and opportunities for the national industry sector

Authors

  • Nathalia Coelho Oliveira Federal University of Rio de Janeiro image/svg+xml
  • Ana Carolina Machado Fernandes National Service for Industrial Training image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630722023e3558

Keywords:

trends, fashion sector, change vectors

Abstract

This article intends to present the first analyzes and insights obtained through the mapping of main trends for the national fashion sector. The objective of this study is to present the main trends in the business environment that are already impacting the clothing sector, and promise to consolidate in the coming years, anticipating important issues for businesses and professionals who wish to remain relevant in the market. We identify and highlight examples of national and international companies that are leading this change by proposing innovative actions and strategies. Through the analysis of secondary data and information collected from interviews with specialists in the sector, it was possible to identify movements, technological innovations, new consumer demands, among other issues, fundamental for business and for the competitiveness of the fashion sector.

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Author Biographies

Nathalia Coelho Oliveira, Federal University of Rio de Janeiro

Pesquisadora do Lab de Tendências da Casa Firjan. É bacharel em Design com habilitação em Moda pelo Senai Cetiqt, pós-graduada em Marketing pela ESPM, Mestranda em Design pela UFRJ. Tem experiência profissional nas áreas de pesquisa de tendências, desenvolvimento de produto e atuação como consultora e facilitadora em workshops e cursos.

 

Ana Carolina Machado Fernandes, National Service for Industrial Training

Coordenadora do Lab de Tendências da Casa Firjan. Doutora e mestre em Antropologia pela Universidade Federal Fluminense. Especialista em pesquisa de comportamento e consumo. É professora de pós-graduação da Universidade Veiga de Almeida - UVA. Tem experiência em pesquisa de tendências em instituições como SENAI e SENAC. E atuou em empresas e projetos de moda no mercado nacional e internacional.

 

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Published

2023-06-05

How to Cite

OLIVEIRA, Nathalia Coelho; FERNANDES, Ana Carolina Machado. Signals of Change in Fashion: a research about the main trends, challenges and opportunities for the national industry sector. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 1 – 17, 2023. DOI: 10.5965/25944630722023e3558. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/23558. Acesso em: 16 may. 2024.