Maria Amélia D’Assumpção: between portraits and still lifes, the protagonism of a painter in the beginning of the 20th century in Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178182022e0031

Keywords:

women, art, history, images, representations

Abstract

This article aims to address the role of the painter Maria Amélia D'Assumpção, in the context of Paraná art at the beginning of the 20th century, highlighting aspects of her formation, trajectory, creation and insertion in the artistic circle of the city of Curitiba, capital of the state. We started from an interdisciplinary perspective, dialoguing with the field of history and the arts, to problematize the socio-cultural context, as well as the gender relations that implied the performance and recognition of women artists in the studied period, since not all social spaces were open to them. For the analysis of some of his works - portraits and still lifes - the methodological procedures of Erwin Panofsky's iconographic/iconological analysis, to understand his social representations, artistic influences and meanings present in the construction of his images. In this way, her role is noticeable both in the profession of artist and in the teacher of art education who integrated life and history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Priori, University of the State of Paraná

Doutora em História pela Universidade Federal do Paraná (2012). Profª Associada A no Curso de Licenciatura em Artes Visuais, na Universidade Estadual do Paraná/Campus de Curitiba II. Docente nos Programas de Pós-graduação em Cinema e Artes do Vídeo-PPG-CINEAV e no Programa de Pós-Graduação em História Pública (PPG-HP), da mesma instituição. Mestre em Historia pela Universidade Estadual de Maringá (2003). Graduada em História pela Universidade Estadual de Maringá (1999). Especialista em História da Arte (2015). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Diversidade e Cultura (GEPEDIC/CNPq). Membro do Grupo de Pesquisa em Arte, Cultura e Subjetividades (GPACS/CNPq), da Universidade Estadual do Paraná-Campus de Curitiba II.

References

ALVES, Caroline Farias. Entre os silêncios da história e as representações femininas: retratos de Georgina de Albuquerque e suas contemporâneas. XII EHA – Encontro de História da Arte –Unicamp, 2017, p. 153-164.

ANTONIO, Ricardo Carneiro. Imagem e História: o ensino da arte nas fotografias e pinturas de Alfredo Andersen. Cadernos de História da Educação, v. 14, n. 2, mai./ago. 2015, p.685-700.

ARAÚJO, Adalice. Arte Paranaense moderna e contemporânea: em questão 3.000 mil anos de arte paranaense. Curitiba: UFPR, Tese de Livre Docência, 1974.

BADEP. Panorama da Arte no Paraná. Curitiba, 1975, p. 8.

FREITAS, Danielle Gross de. Entre ofícios e prendas domésticas: a Escola Profissional Feminina de Curitiba (1917-1974). Curitiba, 2011.

HIGONNET, Anne. Mulheres e imagens: aparências, lazer, subsistência. In: DUBY, Georges; PERROT, Michelle. História das Mulheres: O século XIX. Porto: Edições Afrontamento, 1991, p. 297-323.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Gênero, educação e docência nas artes visuais. Educação e Realidade, jul./dez.2005, 30 (2), p. 243-259.

MELLO, Graciele Dellalibera de. As representações de gênero e a educação feminina no Paraná oitocentista (1849-1886). Dissertação de Mestrado (Educação). Curitiba, UFPR, 2018.

PANOFSKY, Erwin. Estudos de Iconologia. Lisboa: Estampa, 1982.

PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. São Paulo: Perspectiva, 1991.

PRATES, Kátia. A imagem rarefeita: entre o vazio e o infinito. Tese (Doutorado em Artes Visuais). Porto Alegre: 2011, UFRGS, p. 38.

SALTURI, Luis Afonso. O Movimento Paranista e a Revista Illustração Paranaense. Temáticas, Campinas, 22, (43): 127-158, fev./jun. 2014, p. 133.

SANTANA, Luciana Wolff Apolloni. Escola de Belas Artes e Indústrias do Paraná: o projeto de ensino de artes e ofícios de Antônio Mariano de Lima, Curitiba, 1886-1902. Dissertação (Mestrado em Educação) – Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2004.

SCHNEIDER, Norbert. Still life: still life painting in the early modern period. Koln: Taschen, 2009, p.7.

VANALI, Ana Crhistina; KOMINEK, Andrea Maila Voss. João Pamphilo Velloso D’Assumpção: estudante negro e professor negro na universidade brasileira. Conhecimento Interativo, São José dos Pinhais/PR, v. 14, n. 2, p. 208-219, jul/dez. 2020.

WINKES, Rolf. Natura Morta. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, São Paulo, v. 10, 2000, p. 145-161.

Published

2022-07-25

How to Cite

PRIORI, Claudia. Maria Amélia D’Assumpção: between portraits and still lifes, the protagonism of a painter in the beginning of the 20th century in Paraná. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 18, p. e0031, 2022. DOI: 10.5965/19843178182022e0031. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/19797. Acesso em: 18 may. 2024.