Music band: musical education as an instrument of freedom and overcoming among young people of the countryside

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178182022e0035

Keywords:

Musical didactics, Musical band, Collective teaching, Rural education, Band conductors

Abstract

This article reveals the reflections and results of a master's research carried out in 2017 regarding didactics applied to the human and musical education of Young people from the Guanacés district, in the city of Cascavel - Ceará, members of a Music Band maintained by the Society Assistance and Rural Education - SAERG. The Guanacés Band became relevant as a research proposal for promoting, through its conductor, actions that allow them to resist time and difficulties, transforming the lives of many Young people and their families with the teaching of music. The objective of the research was to know and analyze the didactic-pedagogical strategies of the conductor, in na ethnographic case study through a qualitative approach. We used the studies by Paulo Freire (2003, 2015) and Vygotsky (1999, 2001), to address the social knowledge built in the rural area and the principle of dialogicity defended as na instrument of freedom for the subjects. The research results showed that the didactic work promoted by the conductor contributes significantly to the human and musical ormation of the members of the Banda de Guanacés and plays a fundamental role in the individual and collective transformation of the socio-educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristine Soares Gonçalves, Federal University of Ceará

Bacharel e Licenciada em Música (UECE), especialista em Arte-Educação (FA7), especialista em Gestão Escolar (UFC), Mestre em Educação e doutoranda em Educação (UFC) com intercâmbio na Universidade de Laval. Atualmente é professora efetiva de Arte-Educação da rede estadual de ensino do Ceará e realiza pesquisas sobre os efeitos da metacognição no ensino coletivo entre as bandas de músicas.

Marco Antonio Toledo Nascimento, Federal University of Ceará

Bolsista de Produtividade em Pesquisa da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP). Possui graduação em Educação Artística - Licenciatura Plena - Música (2003) e mestrado em Música - área Música e Educação (2007), ambos pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Concluiu o doutorado em Música (Cotutela de Tese) em 2011 nas áreas de Educação Musical pela Universidade Federal da Bahia e Musicologia pela Universidade de Toulouse II, Le Mirail, França. Realizou estágio Pós-Doutoral em Musicologia na Universidade Paris-Sorbonne (2013-2014). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Ceará (UFC) Campus de Sobral atuando no Curso de Música-Licenciatura. É docente permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação Brasileira e Mestrado Profissional em Artes (ProfArtes). É membro do Comitê de Internacionalização da UFC e da Câmara das Ciências Humanas, Linguagem e Artes da FUNCAP. Líder do Grupo de Pesquisa PESQUISAMUS (CNPq), atua como pesquisador em diversos grupos de pesquisa nacionais e internacionais, sendo o coordenador brasileiro do projeto de cooperação internacional com a Universidade Laval (Canadá) intitulado "Estudo sobre as práticas musicais em espaços não institucionalizados no Canadá e no Brasil: formação humana e desenvolvimento através da Educação Musical em comunidades de situação de vulnerabilidade social" com financiamento da CAPES, da FUNCAP e do Ministério de Relações Internacionais do Canadá (PGCI/DFAIT 2015). É membro do Advocacy Standing Committee da Sociedade Internacional para a Educação Musical (ISME) e é embaixador da Federação Internacional de Orquestras de Jovens EUROCHESTRIES, sendo responsável pelo setor América Latina. 

References

BESSA, Evânio Reis et al. Cascavel 300 Anos. Fortaleza: Universidade de Fortaleza, 2001.

BOGDAN, R; TAYLOR, S. Introduction to qualitative research methods: a phenomenological approach to the social sciences. New York: J. Wiley, 1975.

CARVALHO, Vinícius Mariano de. A música militar na Guerra da Tríplice Aliança: notas documentais e manuscritos revelados. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 59ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2015.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

NASCIMENTO, M. A. T. Método Elementar para o Ensino Coletivo de Instrumentos de Banda de Música “Da Capo”: um estudo sobre sua aplicação. 2007. Dissertação (Mestrado em Música) - Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio), 2007.

VYGOTSKY , L. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

VYGOTSKY, L.; LEONTIEV, A.; LURIA, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Icone, 2001.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução Daniel Grassi. 3. ed. p. 32. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2022-10-10

How to Cite

GONÇALVES, Cristine Soares; NASCIMENTO, Marco Antonio Toledo. Music band: musical education as an instrument of freedom and overcoming among young people of the countryside. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 18, p. e0035, 2022. DOI: 10.5965/19843178182022e0035. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17493. Acesso em: 16 may. 2024.