Teaching in visual arts as an autobiographical place: spaces of creation and thought in the supervised curricular internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267812022044

Keywords:

autobiography, nomadic teaching, supervised internship, initial training in visual arts

Abstract

From a self-narrative positioning, this text proposes to launch some ideas on the field os teacher training, taking as a cut the formative stage of the supervised Curricular Internship. For the construction of this thought, the perspectives os atubiography and the notion os nomadic teaching (XXXXXXX) are brought as axes that support a way of conceiving, creating and positioning oneself in the contexto of the visual arts education. Nevertheless, a conversation is established with authors such as Mosé (2018); Rodrigues (2017), among others, that contribute to deepening these reflections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline Nunes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora do Departamento de Artes Visuais, do Instituto de Artes da UFRGS.
Doutora em Arte e Cultura Visual pelo PPGACV/FAV/UFG, com estágio doutoral da
Facultad de Bellas Artes da Universidad de Barcelona. Mestre em Educação pelo
PPGE/CE/UFSM. Bacharela e licenciada em Artes Visuais – Desenho e Plástica, pela
UFSM. Contato: Orcid: https://orcid.org/0000-0002-7675-658X email: ameline.
n24@gmail.com Lattes: http://lattes.cnpq.br/9068022432974886

References

FARINA, Cynthia. Vida como obra de arte: arte como obra de vida - por uma pedagogia das afecções. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação, UFPel, 1999.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Rio de Janeiro: Vozes, 1986.

MARTINS, A; ABREU, C. Pedagogias de Fronteira. In: Guimarães, Leda Maria de Barros; Perotto, Lilian Ucker. Licenciatura em artes visuais: percurso 2. Goiânia: Gráfica da UFG, 2018. Ebook - (Coleção Licenciatura em Artes Visuais) Disponível em: https://producao.ciar.ufg.br/ebooks/licenciatura-em-artes-visuais/modulo/2/005.html

MOSÉ, V. Nietzsche Hoje: sobre os desafios da vida contemporânea. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2018.

NUNES, A. Nomadismos para ensaiar uma formação docente em artes visuais. Anais do III Seminário Internacional de Pesquisa em Arte e Cultura Visual. Montevideo: 2019. https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/778/o/19.pdf

NUNES, A. Docência nômade – narrativas e deslocamentos na formação de professores em Artes Visuais. Revista Digital do LAV – Santa Maria – vol. 13, n. 1, p. 95 – 105 – jan./abr. 2020 ISSN 1983 – 7348 http://dx.doi.org/10.5902/1983734841031

OZ, Amós; HADAD, Shira. Do que é feita a maçã: seis conversas sobre amor, culpa e outros prazeres. São Paulo: Cia. Das Letras, 2019.

RODRIGUES, Manoela dos Anjos Afonso. Autobiogeografia como metodologia decolonial, In Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 26o, 2017, Campinas. Anais do 26o Encontro da Anpap. Campinas: Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 2017. p.3148-3163.

SOARES, Fabio Montalvão. A produção de subjetividades no contexto do capitalismo contemporâneo: Guattari e Negri. Fractal: Revista de Psicologia, v. 28, n. 1, p. 118-126, jan.-abr. 2016. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1984-0292/1170

Published

2022-04-30

How to Cite

NUNES, Aline. Teaching in visual arts as an autobiographical place: spaces of creation and thought in the supervised curricular internship. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 044–054, 2022. DOI: 10.5965/24471267812022044. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21796. Acesso em: 16 may. 2024.