“Why not?” - To destabilize some certainties about educational spaces and their subjects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267812022074

Keywords:

Teacher training, school, Everyday Studies, Visual Culture

Abstract

The writing of this article was developed from reflections that I weave by intertwining experiences as a teacher in two different institutions: as an elementary school teacher in a municipal school in Florianópolis/SC and, as a teacher in the Visual Arts degree at UDESC/ SC. In dialogue with contributions from Visual Culture and Everyday Studies, I aim to make arguments about aspects that seem necessary to be problematized, revisited, promoted in the teacher training course, seeking to think about ways of teaching that are built more attentive to what is being present in everyday school life. And, with that, expand learning networks that are more meaningful to the actors involved in the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juzelia Moraes Silveira, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Doutora em Arte e Cultura Visual pela Universidade Federal de Goiàs. Mestre em Artes Visuais pela UFSM. Bacharel e Licenciada em Artes Visuais pela UFSM.

References

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa. Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001, p. 13-38.

CARVALHO, Rodrigo Saballa de. FOCHI, Paulo Sergio. (Orgs). Em Aberto, Brasília, v. 30, n. 100, p. 1-192, set./dez. 2017.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. TEXTO-BIBLIOGRAFIA-HOMENAGEM: ou sobre redes de afetos tecidas no decorrer de uma vida… Revista Teias v. 13 • n. 29 • 11-19 • n. especial • 2012.

HERNÁNDEZ, Fernando. A construção da subjetividade docente como base para uma proposta de formação inicial de professores de Artes Visuais

Fernando Hernández In: OLIVEIRA, Maria Oliveira de; HERNÁNDEZ, Fernando (Orgs.). A formação do professor e o ensino das artes visuais. Santa Maria: UFSM, 2005

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

MASSCHELEIN, J.; SIMONS, M. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

OLIVEIRA, I. B. d. (2008). Estudos do cotidiano, pesquisa em educação e vida cotidiana: o desafio da coerência. ETD - Educação Temática Digital, 9(esp.), 162-184. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-72875

Published

2022-04-30

How to Cite

SILVEIRA, Juzelia Moraes. “Why not?” - To destabilize some certainties about educational spaces and their subjects. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 074–085, 2022. DOI: 10.5965/24471267812022074. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21727. Acesso em: 16 may. 2024.