“Are there artists on the periphery, professor?!”: intersectionality and place of speech as mobilizing elements of artistic practices experienced by the study of Young female artists from Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267812022055

Keywords:

Teaching internship, female artists, intersectionality, speech place, photo collage

Abstract

This article sought to share the experience of a Visual Arts teaching internship experience in a 1st-year high school class in the Visual Arts curriculum component of the 'Aplicação' school at the Federal University of Pernambuco, having a focus on women artists. The young women artist creation process in the Pernambuco art scene, especially the works of Rayellen Alves and Priscilla Melo, together with the study of the concepts "Intersectionality" and "Place of Speech", within a decolonial and anti-racist pedagogical perspective, guided the semester planning, which had as its starting point the question raised by a student in the classroom: “Are there artists on the periphery, professor?!”, also mobilizes the title of this article. Throughout digital photocollage, students could articulate the discussions experienced in their artistic expressions and practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Flavia da Fonte Netto de Mendonça, Universidade do Porto

Doutoranda em Artes Plásticas pela Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto (Portugal) e Mestre em Design pela UFPE (2017). Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8431183266418627, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8883-5536, e-mail: anaflaviafnm@gmail.com

Fabiana Souto Lima Vidal, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Docente de Artes Visuais do Colégio de Aplicação da UFPE e do Programa Associado de Pós-Graduação em Artes Visuais UFPE/UFPB. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9258272116465693, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0439-7378, e-mail: fabiana.vidal@ufpe.br.

References

Assis, Dayane. Interseccionalidades. Salvador: UFBA, Instituto de Humanidades, Artes e Ciências; Superintendência de Educação a Distância, 2019.

CHIMAMANDA, Adichie: o perigo de uma única história TED Legendado PT-BR. Palestra proferida por Chimamanda Adichie para a TED Conference 2009. 18’49’’. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=wQk17RPuhW8>. Acesso em: 17 fev. 2022.

CRENSHAW, Kimberle. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Estudos Feministas. Ano 10 vol. 1, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/mbTpP4SFXPnJZ397j8fSBQQ/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 17 fev. 2022.

D’ANDREA, Tiaraju. Contribuições para a definição dos conceitos periferia e sujeitas e sujeitos periféricos. Novos Estudos Cebrap, Dossiê Subjetividades Periféricas, v.39, n.1, jan-abr, 2020.

DIAS, Belidson. A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes: uma introdução. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Artes: A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013, p. 21-26.

DIAS, Marcela. Priscilla Melo. Revista Propágulo, Recife, v.03, p.16-25, maio de 2019.

IRWIN, Rita. A/r/tografia. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Artes: A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013, p. 27-35.

MOURA, Eduardo Junio Santos. ARTE/EDUCAÇÃO DECOLONIAL na América Latina. Cadernos de Estudos Culturais. v. 1. n. 21. p. 31-44. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/cadec/issue/view/562. Acesso em: 08 Nov. 2021.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

VIDAL, F. S. . Um olhar caleidoscópico nas/para as formações estéticas/culturais de professores(as): experiências e construções de identidades docentes estéticas no curso de Pedagogia da UFPE. 2016. 370 p. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

Published

2022-04-30

How to Cite

MENDONÇA, Ana Flavia da Fonte Netto de; VIDAL, Fabiana Souto Lima. “Are there artists on the periphery, professor?!”: intersectionality and place of speech as mobilizing elements of artistic practices experienced by the study of Young female artists from Pernambuco. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 055–073, 2022. DOI: 10.5965/24471267812022055. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21725. Acesso em: 16 may. 2024.