Art Education online? MASP Educational Strategies in the Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267732021164

Keywords:

ARTE, EDUCAÇÃO, MUSEU, MASP, TODES

Abstract

This article makes reflections about educational strategies adopted by the São Paulo Museum of Art - MASP, during Pandemic, assuming that the Museum of Art, in its strength of meanings and possibilities, is the ideal place to work teaching and learning processes in Art. But how to do this during the pandemic? In social isolation, how can art education bring about changes for everyone? According to the proposal of the Apotheke magazine, we aim to problematize the reach of online strategies based on the museums educational actions, for which the Triangular Approach is the guide of our investigation and structures the analyzes we are carrying out. We will exemplify, with some texts (visual and textual) prepared by MASP audiences, contemporary social issues in dialogue with the museums collection, among which: the condition of women, sexism, racism and social inclusion. In short, we intend to consider the paths of Art Education in virtual teaching, as well as hybrid strategies and the urgent need to think and plan to democratize these practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aylana Teixeira P. Canto, PPGMuseu-UFBA

Artista Visual (UFPA/FAV), especialista em Arte Educação (EBA/UFBA) e mestranda em Museologia pela UFBA/PPGMuseu. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3258325592775003. E-mail: aylanac@ufba.br.

Ana Helena da Silva Delfino Duarte, Universidade Federal da Bahia - UFBA/PPGMUSEU

Artista Visual. Dra. em História Social (PUC/SP). Profª de Artes Visuais/UFU, na pós-graduação no IARTE/UFU e na UFBA/PPGMuseu. Lattes:http://lattes.cnpq.br/2979644366089603. E-mail: anaduarte@ufu.br.

References

BARBOSA, Ana Mae. Arte/educação como mediação cultural e social/ Ana Mae Barbosa e Rejane Galvão Coutinho (orgs.). — São Paulo: Editora UNESP, 2009.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos / Ana Mae Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2014. — (Estudos; 126/ dirigida por J. Guinsburg).

BARBOSA, Ana Mae. Mulheres não devem ficar em silêncio — Arte, Design, Educação/ Ana Mae Barbosa / Vitória Amaral (orgs.). — São Paulo: Cortez, 2019.

CANTO, Aylana T. P.. Semiótica na pandemia: análises e reflexões a partir do projeto #MASPDESENHOSEMCASA proposto pelo museu em 2020. XXVII Enecult – Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura promovido pelo Centro de

Estudos Multidisciplinares em Cultura (CULT), 2021. Disponível em:<http://www.cult.ufba.br/enecult/wp-content/uploads/2021/09/ANAIS-XVII-ENECULT.pdf>. Acesso em: 13 set. 2021.

CECA BR. Carta Aberta dos educadores museais brasileiros sobre os efeitos da Pandemia de Covid-19 na educação museal no Brasil. Disponível em <https://www.icom.org.br/?p=1928 >Acesso em: 3 nov. 2020.

FREIRE, Paulo (1921-1997). Pedagogia da autonomia: saberes necessários para a prática educativa/ Paulo Freire - 58° es - Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GREIMAS, Algirdas J.. Sobre o sentido I. RJ: editora Vozes, 1975.

IBRAM. Caderno da Política Nacional de Educação Museal. Brasília, DF: IBRAM, 2018.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade / bell hooks; tradução de Marcelo Brandão Cipolla. — 2. ed. — São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

LÉVY, Pierre. O que é o virtual?/ Pierre Lévy; tradução de Paulo Neves. — São Paulo: Editora 34, 2011 (2a Edição). 160p.

MARTI, Frieda Maria; SANTOS, Edméa Oliveira dos. Educação Museal Online: a educação Museal na/com a Cibercultura. Revista Docência e Cibercultura, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 41-66, set. 2019. ISSN 2594-9004. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/44589> Acesso em: 2 jul. 2020.

MASP. Entre nós: antologia. A figura humana no acervo do MASP/ organização editorial, Adriano Pedrosa, Luciano Migliaccio — São Paulo: MASP, 2017. 144p. il.

MASP. Plano de conservação do Museu de Arte de São Paulo. Elaboração: Equipe Getty-MASP. 2018.

MASP. MASP de bolso. Adriano Pedrosa (org.); Laura Cosendey (colaboração). São Paulo : MASP, 2020. 124p.

MASP. Relatório Anual de Atividades. — São Paulo : MASP, 2020.

MASP. 2021. Página inicial. Disponível em: <https://masp.org.br/> Acesso em: 8 ago. 2020.

ZIZEK, Slavoj, 1949 - Pandemia: covid-19 e a reinvenção do comunismo / SlavojZizek; tradução Artur Renzo. - 1. ed. - São Paulo : Boitempo, 2020.

Published

2022-03-08

How to Cite

CANTO, Aylana Teixeira P.; DUARTE, Ana Helena da Silva Delfino. Art Education online? MASP Educational Strategies in the Pandemic. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 3, 2022. DOI: 10.5965/24471267732021164. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21132. Acesso em: 21 may. 2024.