Power relations and art education: body/memory as a subversive force in postmodernity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267732021036

Keywords:

Arte-educação, poder, memória, pós-modernidade

Abstract

The power regimes imbricated in the profusion of images in the contemporary scenario end up requiring a more active posture on the part of art educators in the sense of reclaiming their sayings and tensioning their discourses. Therefore, memory and the body emerge as opportune instances to erase the essentialisms inherited from modernity, highlighting other ways of re-signifying the transit of meanings from the many rationalities that coexist in the symbolic field. Thus, I propose an epistemological analysis of power-knowledge, body and memory, aiming to contribute to problematizations around the role of art education in post-modern society.

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Author Biography

Roney Gusmão, Federal University of Recôncavo da Bahia

Doutor em Memória: Linguagem e Sociedade pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB, professor adjunto do Centro de Cultura, Linguagens e Tecnologias Aplicadas - CECULT da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB. Foi docente titular e coordenador de pesquisa e extensão da Faculdade de Tecnologia e Ciências - FTC. Também participa do grupo de estudos Gênero, Cultura e Diversidade - GENUS e dos Grupos de Pesquisas Memória, Espaço e Culturas - MESCLAS e Formação e Investigação em Práticas de Ensino - FIPE, também desenvolve atividades de pesquisa e extensão articuladas aos referidos grupos, atuando principalmente nos seguintes temas: memória, cultura, ensino, pós-modernidade, gênero, espaço urbano.

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Published

2022-03-08

How to Cite

GUSMÃO, Roney. Power relations and art education: body/memory as a subversive force in postmodernity. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 3, 2022. DOI: 10.5965/24471267732021036. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/20839. Acesso em: 21 may. 2024.