Creation: discovering a hybrid path

Authors

  • Deni Dias IA/UNESP

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267622020100

Keywords:

creation process, collective creation , visual arts

Abstract

The research was developed from the use of the body through playful experiences in dialogue with the plastic production of the proposing artist, integrating a personal poetics and a pedagogical experience in Visual Arts. The works produced during this process caused a concern that instigated the research on: artistic creation, body as a support, aesthetic experience, exploration of materials and collective production. In the pedagogical line, the intention was to create strategies that led participants to explore the universe of art, expanding their artistic knowledge through the P.E.R.A Method, Yoshiura (1982). In the artistic line there was the search for a poetic singularity that, in a very subtle way, already brought the union of techniques and supports, configuring itself as an Interformative Hybridization, Valente (2008). This process resulted in the Desplante and Azuis series.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Deni Dias, IA/UNESP

CLADENIR DIAS DE LIMA: Artista Pesquisador, Doutorando em Artes pelo IA/UNESP-SP, mestre em Artes Visuais pelo IA/UNESP-SP - 2013. PósGraduado em Gestão Cultural - SENAC/Rio - 2010. Graduado em Pedagogia pela UNESP/UNIVESP - 2013 e Artes Plásticas pela FAAC/UNESP – Bauru/SP - 2003. Professor do curso de Licenciatura em Arte da Faculdade Santa Cecília - Pindamonhangaba/SP. Integrante do Grupo de Pesquisa Poéticas Hibridas coordenado pelo Prof. Dr. Agnus Valente e Prof. Dr. Wagner Cintra. (12) 996252017 email: deny.jaba@bol.com.br

References

BARBOSA, Ana Mae. Inquietações no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002.

BARTHES, Roland. A câmara Clara: nota sobre a fotografia. Trad. Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.

DERDYK, Edith. O desenho da figura humana. São Paulo: Scipione, 1990.

DEWEY, John. Arte como experiência. Sã Paulo: Abril Cultural, 1974.

DOMINGUES, Diana. A Arte do séc. XXI: a humanização das tecnologias. São Paulo: UNESP, 1997.

FLUSSER. Filosofia da caixa preta – ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Sinergia Relume Dumará, 2009.

GARCIA, Wilton (org). Corpo e Subjetividade: estudos contemporâneos. São Paulo: Factash Editora, 2006.

GERMANO, Nardo. Auto-retrato coletivo: Poéticas de Abertura ao Espectador na [des] Construção de uma Identidade Coletiva. Dissertação de Mestrado em Artes Visuais – Escola de Comunicações e Artes - ECA/USP, São Paulo, 2007.

HALL, Stuart. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. São Paulo: DP&A Editora, 2005.

JEUDY, Henri – Pierre. O corpo como objeto da Arte. Trad. Tereza

Lourenço. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

MATESCO, Viviane. Corpo: imagem e representação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. Tradução de Maria Helena Nery Garcez, São Paulo: Martins Fontes,1997.

______________. Estética – Teoria da Formatividade. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: ed. Vozes, 1993.

PIRES, Beatriz Ferreira. O corpo como suporte da Arte. São Paulo: Ed. SENAC, 2005.

PLAZA, Júlio e Mônica Tavares. Processos criativos com os meios eletrônicos: Poéticas digitais. São Paulo: Hucitec, 1998.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Annablume, 1998.

_________________. Redes de criação. Vinhedo: Horizonte, 2006.

SANTAELA, Lucia. Corpo e Comunicação – sintoma da cultura. São Paulo: Paulus, 2004.

SHUSTERMAN, Richard. Vivendo a Arte: o pensamento pragmatista e a estética popular. São Paulo: Editora 34, 1998.

VALENTE, Agnus. Útero portanto Cosmos: Hibridações de Meios, Sistemas e Poéticas de um Sky-Art Interativo. 2008. Tese de Doutorado em Artes Visuais. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes -ECA/USP, 2008.

YOSHIURA, Eunice Ferreira Vaz. Desenvolvimento criativo: uma proposta metodológica e sua verificação. Dissertação de mestrado. São Paulo: Escola de Comunicação e Artes -ECA/USP, 1982.

_____________. Constituição do Sujeito receptivo na comunicação – a experiência estética como caminho . ANNABLUME, São Paulo, 2009.

Published

2020-09-14

How to Cite

DIAS, Deni. Creation: discovering a hybrid path. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 2, 2020. DOI: 10.5965/24471267622020100. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/17545. Acesso em: 16 may. 2024.