Na superfície da areia o movimento efêmero do desenho

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267522019116

Keywords:

drawing, invisibility, visibility, virtuality

Abstract

This paper addresses the design on the sand surface observed in aesthetic journeys made in Pontal da Daniela locatedin Florianopolis, Santa Catarina. In artistic practices by the edge of the beach, there was photographic images of small species of trails, inhabitants of this place that made up natural and spontaneous drawings without human interference. In the process of writing, between philosophical and poetic articulations, these images are presented in intersections with the notions of invisibility and visibility, present in the drawing language in Jacques Derrida, and with the configuration of an almost virtuality in David Lapoujade's views. Finally, the configuration of the work proposes to bring the sketches that are drawn and inscribed in the sandy territory, intensifying their minimum existences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Schmidlin, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professora no Programa de Pós-graduação e no curso de Licenciatura em Artes Visuais do Centro de Artes (CEART) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Possui Pós-doutorado pelo Instituto de Filosofia da Universidade Nova de Lisboa; Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Graduação pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Integrante do Grupo de Pesquisa Entre Paisagens UDESC/CNPq.

Sandra Favero, Universidade do Estado de Santa Catarina

Artista, pesquisadora e professora no Programa de Pós-graduação e nos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Artes Visuais do Centro de Artes (CEART) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Possui Doutorado em Poéticas Visuais pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP); Mestrado em Gestão do Design/Engenharia de Produção e Sistemas da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Bacharelado –Pintura pela Escola de Música e Artes do Paraná (EMBAP/UNESPAR). Integrante do Grupo de Pesquisa Articulações Poéticas UDESC/CNPq.

References

ALLIEZ, Éric. Deleuze filosofia virtual. Tradução de Heloísa B. S. Rocha. São Paulo: Ed. 34, 1996.

BARROS, Manoel de. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.

DERDYK, Edith. Linha do horizonte: por uma poética do ato criador. São Paulo: Editora Intermeios, 2012

DERDYK, Edith (Org.). Disegno. Desenho. Desígnio. São Paulo: Editora Senac, 2007.

DERRIDA, Jacques. Pensar em não ver: escritos sobre as artes do visível. Florianópolis: Ed. Da UFSC, 2012.

LAPOUJADE, David. As existências mínimas. Tradução de Hortencia Santos Lencastre. São Paulo: n-1 edições, 2017.

NYALA, Hannah. Point last seen: a woman tracker’s story. New York: Pocketbook, 1997.

SOLNIT, Rebecca. A história do caminhar. São Paulo: Martins Fontes – selo Martins, 2016.

Published

2019-09-02

How to Cite

SCHMIDLIN, Elaine; FAVERO, Sandra. Na superfície da areia o movimento efêmero do desenho. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 2, 2019. DOI: 10.5965/24471267522019116. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/15903. Acesso em: 18 may. 2024.