Emaranhada: scenes with trash and garbabe in the state of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0105

Keywords:

performance, entanglement, proliferation, waste, mangrove

Abstract

The article weaves a critique of modern separability, drawing from Karen Barad and Denise Ferreira da Silva. It proposes a relational aesthetic-politics, understanding the phenomena between matters as a fundamental dimension – the invitation is to unleash the creative capacity of imagination beyond separation. This debate materializes itself in Emaranhada, a project that involved artists, waste pickers, biologists, educators, fishers and crab gatherers. Examining the relational aesthetics proposed by Nicolas Bourriaud, and its critique made by Claire Bishop, the article also shares recent interinstitutional actions by Eleonora Fabião to consider, along with André Lepecki, a poetics of proliferation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Cabral, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorado e mestrado em Artes da Cena pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Graduação em Comunicação Social pela UFRJ.

 

References

BARAD, K. Performatividade pós-humanista: para entender como a matéria chega à matéria. Revista Vazantes. Ceará: 2017, v. 1, n.1.

BISHOP, C. Antagonism and relational aesthetics. In: October, n. 110. Massachusetts: MIT Press, 2004.

BISHOP, C. Artificial hells: participatory art and the politics of spectatorship. London e New York: Verso, 2012a.

BISHOP, C. Participation and spectacle: where are we now? In: THOMPSON, N. Living as form: socially engaged art from 1991-2011. Nova York: Creative Times, 2012b.

BOURRIAUD, N. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2024.

FABIÃO, E. Ações. Rio de Janeiro: Itaú Cultural, 2015.

FABIÃO, E. nós aqui, entre o céu e a terra. Carta-programa. São Paulo: [S.N.], 2021. Fotocópia de papel ofício.

FABIÃO, E. #16 Urgências do agora: o impossível como matéria de pensamento e ação. Entrevista concedida a Elilson. In: 4 parede. Recife: Quarta parede, 2020. Disponível em: <https://4parede.com/16-urgencias-do-agora-o-impossivel-como-materia-de-pensamento-e-acao>. Acesso em 20 set. 2025.

FABIÃO, E. fragmento arquivo: “nós aqui, entre o céu e a terra”. In: Garrafa: poiésis de arquivo. Rio de Janeiro: PPGCL/UFRJ, v. 21, n.59, jan./jun. 2023.

FABIÃO, E.; LEPECKI. A.; MACIEL, K. nós aqui, entre o céu e a terra. Mesa do Colóquio Interartes: derivas e contágios. Rio de Janeiro: PPGCOM/UFRJ, 2022. Disponível em: <https://youtu.be/6nxG09AxL34>. Acesso em 20 set. 2025.

FABIÃO, E.; MELLO, L.; MELLO; M. S. Arte Bra Eleonora Fabião. Rio de Janeiro: Automática Edições, 2021.

SILVA, D. F. Sobre diferença sem separabilidade. In: Catálogo da 32ª Bienal de São Paulo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2016.

LEPECKI, A. Performance on the Way: Oracular, Thingly, Burning, Off time, Necro-aesthetic. In: WANG, J. et all. TFAM Contemporary Texts: Contemporary Performance. Taipei: Taipei Fine Arts Museum, 2022. pp. 286-298.

MUSSER, G. How Einstein revealed the universe’s strange non-locality. Scientific American. Online. Disponível em:

https://www.scientificamerican.com/article/how-einstein-revealed-the-universe-s-strange-nonlocality. Acesso em: 20 set. 2025.

PASTERNAK, A. Foreword. In: THOMPSON, N. Living as form: socially engaged art from 1991-2011. Nova York: Creative Times, 2012.

SPOLIN, V. Jogos teatrais na sala de aula: um manual para o professor. São Paulo: Perspectiva, 2007.

THOMPSON, N. Living as form: socially engaged art from 1991-2011. Nova York: Creative Times, 2012.

Published

2025-12-18

How to Cite

CABRAL, Ricardo. Emaranhada: scenes with trash and garbabe in the state of Rio de Janeiro. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 56, p. 1–34, 2025. DOI: 10.5965/1414573103562025e0105. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27922. Acesso em: 19 dec. 2025.

Funding data