To embody is to repair: lowering countercolonial methodologies from the higher education curriculum in dance
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0118Keywords:
performing arts , decolonial Education, ethnic-racial relations, poetics of creationAbstract
This article presents decolonial methodologies for creation in dance and performance, centered on the urgent needs of racialized bodies from a higher education perspective. In response to the marginalization of Black epistemologies in curricula, it proposes three practical-theoretical axes— Corpo Peça, Utopias de Si, and Corpo Báskula—developed from the author's experience as a Black artist-teacher and in dialogue with thinkers such as Nêgo Bispo, Inaicyra Falcão, Leda Maria Martins, Audre Lorde, and Patricia Hill Collins.
Downloads
References
BENTO, Cida. Pacto da Branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005.
CARVALHO, José Jorge de. Colonização, Quilombos, Modos e Significações. Ap. Brasília: INCTI/UnB, 2015, p. 9 -18.
CONRADO, Amélia Vitória de Souza. Artes Cênicas negras no Brasil: Das memórias aos desafios na formação acadêmica. Repertório, Salvador, 29, 2017, p. 68-85.
FERNANDES, Carla Montuori; OLIVEIRA, Luiz Ademir de; COIMBRA, Mayra Regina; SOUZA e SILVA, Leonardo Emerson. Telejornalismo e diversidade: uma análise da falta de representatividade de jornalistas negros no Jornal Nacional. Diversidade e Educação, v. 11, n. 1, p. 518-546, 2023.
FANON, Frantz. Pele Negra, máscaras brancas. Trad. Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.
GOMES, Nilma Lino. O movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte; Autêntica, 2020, p.223 - 246.
GOMES, Nilma Lino. Movimento negro, saberes e a tensão regulação-emancipação do corpo e da corporeidade negra. Contemporânea-Revista de Sociologia da UFSCar, v. 1, n. 2, p. 37-37, 2011
LORDE, Audre. Idade, raça, classe e gênero: mulheres redefinindo a diferença. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. p. 246-256.
LORDE, Audre. Irmã Outsider. Autêntica. Belo Horizonte. 2020.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2021.
MARTINS, Leda. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, n. 26, p. 63-81, 1996.
OYÊWÙMÍ, Oyèrónké; FREITAS NETO, Leonardo de; PINHO, Osmundo. Visualizando o corpo: teorias ocidentais e sujeitos africanos. Novos Olhares Sociais, v. 1, n. 2, p. 294-317, 2018.
PRECIADO, Paul B. Testo Junkie. Trad. Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2018.
PETRONÍLIO, João Paulo. PRONSATO, Laura. De pés: corpo negrona encruzilhada - um transbordar poético - autobiográfico. In: SANTOS, Daniel (Org.). Corpo e Diásporas Performativas. São Paulo: Paco Editorial, 2019.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, Quilombos, Modos e Significações. Brasília: INCTI/UnB, 2015.
SANTOS, Wellington Oliveira dos. Branquitude e negrofilia: o consumo do outro na educação para as relações étnico-raciais. Perspectiva, v. 37, n. 3, p. 939-957, 2019.
SANTOS, Inaicyra Falcão dos. Corpo e Ancestralidade: uma proposta pluricultural de dança-arte-educação. 2º Edição. São Paulo: Terceira Margem, 2006.
SILVA, Luciane da. Corpo em diáspora. Colonialidade, pedagogia de dança e técnica Germaine Acogny. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Universidade Estadual de Campinas, 2018.
TORRES, Nelson Maldonado: Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: COSTA, Joaze Bernardino; GROSFOGUEL, Ramon; TORRES, Nelson Maldonado. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte; Autêntica, 2020, p. 27 - 53.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

