To embody is to repair: lowering countercolonial methodologies from the higher education curriculum in dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0118

Keywords:

performing arts , decolonial Education, ethnic-racial relations, poetics of creation

Abstract

This article presents decolonial methodologies for creation in dance and performance, centered on the urgent needs of racialized bodies from a higher education perspective. In response to the marginalization of Black epistemologies in curricula, it proposes three practical-theoretical axes— Corpo Peça, Utopias de Si, and Corpo Báskula—developed from the author's experience as a Black artist-teacher and in dialogue with thinkers such as Nêgo Bispo, Inaicyra Falcão, Leda Maria Martins, Audre Lorde, and Patricia Hill Collins.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rita de Cássia Souza da Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda, bolsista Capes, e Mestrado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduação em Dança pela UFRGS.

References

BENTO, Cida. Pacto da Branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005.

CARVALHO, José Jorge de. Colonização, Quilombos, Modos e Significações. Ap. Brasília: INCTI/UnB, 2015, p. 9 -18.

CONRADO, Amélia Vitória de Souza. Artes Cênicas negras no Brasil: Das memórias aos desafios na formação acadêmica. Repertório, Salvador, 29, 2017, p. 68-85.

FERNANDES, Carla Montuori; OLIVEIRA, Luiz Ademir de; COIMBRA, Mayra Regina; SOUZA e SILVA, Leonardo Emerson. Telejornalismo e diversidade: uma análise da falta de representatividade de jornalistas negros no Jornal Nacional. Diversidade e Educação, v. 11, n. 1, p. 518-546, 2023.

FANON, Frantz. Pele Negra, máscaras brancas. Trad. Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.

GOMES, Nilma Lino. O movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte; Autêntica, 2020, p.223 - 246.

GOMES, Nilma Lino. Movimento negro, saberes e a tensão regulação-emancipação do corpo e da corporeidade negra. Contemporânea-Revista de Sociologia da UFSCar, v. 1, n. 2, p. 37-37, 2011

LORDE, Audre. Idade, raça, classe e gênero: mulheres redefinindo a diferença. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. p. 246-256.

LORDE, Audre. Irmã Outsider. Autêntica. Belo Horizonte. 2020.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2021.

MARTINS, Leda. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, n. 26, p. 63-81, 1996.

OYÊWÙMÍ, Oyèrónké; FREITAS NETO, Leonardo de; PINHO, Osmundo. Visualizando o corpo: teorias ocidentais e sujeitos africanos. Novos Olhares Sociais, v. 1, n. 2, p. 294-317, 2018.

PRECIADO, Paul B. Testo Junkie. Trad. Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2018.

PETRONÍLIO, João Paulo. PRONSATO, Laura. De pés: corpo negrona encruzilhada - um transbordar poético - autobiográfico. In: SANTOS, Daniel (Org.). Corpo e Diásporas Performativas. São Paulo: Paco Editorial, 2019.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, Quilombos, Modos e Significações. Brasília: INCTI/UnB, 2015.

SANTOS, Wellington Oliveira dos. Branquitude e negrofilia: o consumo do outro na educação para as relações étnico-raciais. Perspectiva, v. 37, n. 3, p. 939-957, 2019.

SANTOS, Inaicyra Falcão dos. Corpo e Ancestralidade: uma proposta pluricultural de dança-arte-educação. 2º Edição. São Paulo: Terceira Margem, 2006.

SILVA, Luciane da. Corpo em diáspora. Colonialidade, pedagogia de dança e técnica Germaine Acogny. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Universidade Estadual de Campinas, 2018.

TORRES, Nelson Maldonado: Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: COSTA, Joaze Bernardino; GROSFOGUEL, Ramon; TORRES, Nelson Maldonado. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte; Autêntica, 2020, p. 27 - 53.

Published

2025-12-18

How to Cite

ROSA, Rita de Cássia Souza da. To embody is to repair: lowering countercolonial methodologies from the higher education curriculum in dance. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 56, p. 1–22, 2025. DOI: 10.5965/1414573103562025e0118. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27506. Acesso em: 19 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Currículo, Decolonialidade e Formação Docente nas Artes Cênicas