Sensoriality in the scenic space: Vestido de Noiva | Roda Viva | Trate-me Leão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0114

Keywords:

Scenography, Sensory architecture, Vestido de Noiva, Roda Viva, TRate-me Leão

Abstract

The article deals with sensoriality as an attribute of the scenic and architectural spaces where the plays Vestido de Noiva, Roda Viva and Trate-me Leão took place, which were staged in Rio de Janeiro at the Theatro Municipal in 1943, at Teatro Princesa Isabel in 1943. 1968, and at Teatro Dulcina in 1977, respectively. We present the way in which “sensoriality” promoted the breaking of the “fourth wall”, seeking to demonstrate that this situation provided spectators with an exceptional immersive experience that became of historical interest. We emphasize that the theaters where the three plays premiered have Italian-style stages; Furthermore, we emphasize that, in those dictatorial times, the aforementioned productions of Roda Viva and Trate-me Leão were censored and the actors were victims of violence and aggression.

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Author Biographies

Delano Delfino, Universidade Veiga de Almeida

Mestrando pelo programa de Mestrado Profissional em Projeto e Patrimônio na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Pós-graduado em Design de Interiores pela Universidade Veiga de Almeida. Graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Estácio de Sá. Formação complementar em Técnico em Edificações, Escola Técnica Silva e Souza. Pesquisador na FAU/UFRJ. 

Cêça Guimaraens, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pós-doutorado em Museum and American Studies na New York University - NYU/USA (2004-2005). Doutorado em Planejamento Urbano e Regional pelo Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano e Regional (1999). Doutorado em Museologia pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (2012). Mestrado em Teorias da Comunicação e da Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ- 1993).  Professora Associada aposentada da UFRJ e professora colaboradora do Proarq/UFRJ e DAU/UERJ. Graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de Brasília (1970). Pesquisadora, consultora ad hoc e bolsista da Facepe, Mast/UniRio e do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq.

Weber Schimiti, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorando pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Arquitetura  (PROARQ/UFRJ). Bolsista CAPES (2019/2020). Especialista em Arquitetura - Conforto Ambiental pela FAU-UFRJ (1989). Graduado em Arquitetura e Urbanismo pelo CAU - Universidade Federal do Paraná (1988). Professor Substituto no Departamento de Projeto de Arquitetura da Faculdade de Arquitetura - UFRJ (2020-2022).

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Published

2022-12-12

How to Cite

DELFINO, Delano; GUIMARAENS, Cêça; SCHIMITI, Weber. Sensoriality in the scenic space: Vestido de Noiva | Roda Viva | Trate-me Leão. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1–26, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0114. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22680. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Cidades, espaços teatrais e experiências artísticas