Cold meat: performance, public spaces and political activism in the contemporary scene

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0111

Keywords:

Performing arts, Performance, Urban space

Abstract

This article focuses on the performances performed since 2012 by the Anima Naturalis group in front of the Cathedral of Barcelona, ​​Spain. The performance consists of the presentation of 20 activists packed, tagged and smeared with artificial blood on trays similar to those used for selling meat in markets. When choosing this performance, our concern falls on the immanent scenic discourses that operate in the body and in the urban space, seeking new political, ethical and aesthetic dimensions. We also aim to understand how contemporary art desecrates the old image of the body idealized by art, affirming, in this case, the literality of the human body, questioning it and evoking the ambiguities that constitute our perception of it, at the level of its physicality, image and representation through processes of performative scenification.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elizabeth Motta Jacob, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Teatro pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestre em Comunicação Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre em Esthètique: Cinema, Television et Audiovisuel - Université de Paris I Pantheon Sorbonne. Professora Adjunta do Curso de Comunicação Social - Design, EBA/UFRJ e Professora do Curso de Pós Graduação em Artes da Cena (UFRJ).

References

AGAMBEM, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009.

BORDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2009.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.

ECO, Humberto (org.). História da beleza. Rio de Janeiro: Record, 2004.

FREUD, Sigmund. O estranho. In: Obras Completas. Versão Standarte Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Volume XVII, Rio de Janeiro: Imago Editora, 1972.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença. O que o sentido não consegue transmitir. Editora 34: Rio de Janeiro, 2010.

JACOB, Elizabeth Motta. Esse espaço me pertence - reflexões sobre a apropriação do espaço público por manifestações político-artísticas. In Luiza Leite e Carmem Gadelha (Org.). Arte: Cena crítica. Rio de Janeiro: Circuito, 2018. E-book: 180p.

JACOB, Elizabeth Motta. No arquipélogo das sensações: A visualidade háptica nas fotografias da performance “A voz do rolo é voz de Deus”(p.110-121). In Evelyn Furquim Werneck Lima (Coord.). Anais de resumos expandidos/ IV Jornada Nacional Arquitetura, Teatro e Cultura. Rio de Janeiro: UNIRIO/CNPq, 2019.

MATESCO, Viviane. Corpo, imagem e representação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.

MENDES, André Melo. A Transgressão do corpo nu na fotografia. O retorno dos corpos decadentes, Revista_ 19_web_58-75.pdf.

PAVIS, Patrice. A encenação contemporânea. Origens, tendências e perspectivas. São Paulo: Perspectiva, 2013.

PIANOWSKI, Fabiane. Corpo como arte: Gunter Brus e o acionismo vienense http://www.observacionesfilosoficas.net/n5rof2007.html.

STORI, Norberto (et al). O Sangue na obra de arte e suas implicações no fazer artístico. The blood in the artwork and its implications in the artistic making .e_revista.unieste.br/index.php/travessias/dowloads/3338/12270-1-PB%20(1).

Published

2022-12-12

How to Cite

JACOB, Elizabeth Motta. Cold meat: performance, public spaces and political activism in the contemporary scene. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1–20, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0111. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22678. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Cidades, espaços teatrais e experiências artísticas