Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0206

Keywords:

Choreography, Hysteria, Spectation, Convulsive Bodies, Contemporary Dance

Abstract

Based on the analysis of the performance Lobo, by Carolina Bianchi Y Cara de Cavalo, from 2018, the author hypothesizes that some recent works from the São Paulo scene, produced mostly by women, present convulsive bodies, whose characteristics bring them closer to the descriptions of hysterical bodies of the late 19th and early 20th centuries. She mentions four other works to affirm that there is, in this creative movement, a sign of female empowerment, of affirmation of their “place of screaming.” The author articulates her experience as a spectator with different theoretical and artistic references, incorporating impressions in her writing and recording what she sees in the works. Spectation is used as a methodology, placing this practice between reception and criticism. References external to the performing arts, especially psychoanalysis, contribute to studying the ambivalences and ambiguities put into play.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Martins Rodrigues de Moraes, Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Artes e Bacharel em Dança pela UNICAMP. Mestre em Dança pelo Trinity Laban Conservatoire for Music and Dance, em Londres. Professora e pesquisadora do Departamento de Artes Corporais da UNICAMP. Bailarina e coreógrafa.

References

BRAUN, Johanna (ed.). Performing Hysteria: Images and imaginations of hysteria. [S. l.]: Leuven University Press, 2020. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/j.ctv18dvt2d.4. Acesso em: 2 fev. 2022.

BREUER, Josef; FREUD, Sigmund. Estudos sobre a Histeria. In: Sigmund Freud: Obras completas. São Paulo: Companhia das Letras, 2016 [1893-1895]. v. 2.

CARLSON, Marvin. O mesmo, só que diferente: o Teatro e a “assombração”. Tradução de Evelyn Furquim Werneck Lima. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, ago./set. 2020.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Invenção da histeria: Charcot e a Iconografia Fotográfica da Salpêtrière. Museu de Arte Moderna do Rio. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.

FANON, Frantz. 2020. Alienação e liberdade: escritos psiquiátricos. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

FREUD, Sigmund. Três Ensaios sobre a Sexualidade. In: Sigmund Freud: Obras completas. São Paulo: Companhia das Letras, 2016 [1905]. p. 13-172. v. 18.

FREUD, Sigmund. O Inquietante. In: Sigmund Freud: Obras completas. São Paulo: Companhia das Letras, 2010 [1919]. p. 328-376. v. 14.

GIAMBRONEN, Roberto. Dançar a crise: a histeria da clínica à cena. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, n. 19, p. 129-133, nov. 2012.

GOTMAN, Kélina. Choreomania: Dance and Disorder. Nova Iorque: Oxford University Press, 2018.

GOTMAN, Kélina. Epilepsy, Chorea, and Involuntary Movements Onstage: The Politics and Aesthetics of Alterkinetic Dance. About Performance, Sydney, n. 11, p. 159-183, mar. 2012. Disponível em: https://search.informit.org/doi/10.3316/INFORMIT.503154365090185. Acesso em: 11 fev. 2022.

HOOKS, Bell. Eu não sou uma mulher? Mulheres negras e feministas. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019.

JÄRLEMYR, S. A. Tale of Cross-Dressers, Mothers, and Murderers: Gender and Power in Judges 4 and 5. Svensk Exegetisk Årsbok, Uppsala, v. 81, p. 49 - 62, 2016. Disponível em: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-313745. Acesso em: 28 nov. 2020.

MARSHALL, Jonathan W. Performing Neurology: The Dramaturgy of Dr Jean-Martin Charcot. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2016.

MONTAGNER, Alessandra. Corpos Despedaçados: Choque e Espectação nas Artes da Cena. 2018. 197 f. Tese (Doutorado em Artes da Cena) - Universidade Estadual de Campinas, 2018. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/333375. Acesso em: 26 set. 2020.

MONTAGNER, A. Do corpo feminino em performance: exceder-se para não asfixiar. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 35, p. 311-325, set. 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102352019311. Acesso em: 3 fev. 2022.

MORAES, Juliana. Dança, Frente e Verso. São Paulo: NVersos, 2013.

ROUDINESCO, Elisabeth. Dicionário Amoroso da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 2019.

SANDER, L. V. O que eles querem de Augustine? Sobre o Retrato de Augustine, de Peta Tait e Matra Robertson. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 21, p. 112-119, dez. 2013. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102212013112. Acesso em: 3 fev. 2022.

SKANTZE, P. A. Itinerant Spectator/Itinerant Spectacle. New York: Punctum, 2013.

SONTAG, Susan. Notes on 'Camp'. Reino Unido, EUA, Canadá, Irlanda, Austrália, India, Nova Zelândia e África do Sul: Penguin Random House UK, 2018.

VACARO, Juliana. A Construção do Moderno e da Loucura: Mulheres no Sanatório Pinel de Pirituba (1929–1944). 2011. Dissertação (Mestrado em História Social) - Universidade de São Paulo, 2011. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-31102011-103753/pt-br.php. Acesso em: 27 set. 2020.

WATTERS, Ethan. Crazy like us: The Globalization of the Western Mind. Londres: Robinson, 2011.

Published

2022-09-26

How to Cite

MORAES, Juliana Martins Rodrigues de. Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, p. 1–28, 2022. DOI: 10.5965/1414573102442022e0206. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996. Acesso em: 18 may. 2024.