When writing is in motion: towards a performative (de)education in academic writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0103

Keywords:

written, body (arts), education, performance art

Abstract

This experience report to reflected on the construction of practices of counter-hegemonic academic production in the context of research experiences in a Public University. Anchored in the body and in the subjectivities of who writes and reads as a prerequisite to a sensitive writing, we analyzed experiences anchored in the concept of performative writing, relating it to the convocation of presence in the body by the artistic language of performance to produce (in)disciplines for a (de)education. By expanding the notion of writing, taking it as an experience articulated to other artistic materialities that may operate in a performative way, the text moved in search of what may become an academic writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adrianne Ogêda Guedes, Federal University of the State of Rio de Janeiro

PhD and Master in Education from Universidade Federal Fluminense - UFF, Niterói, RJ; Literacy Specialist from Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro, RJ; Pedagogue from Instituto A Vez do Mestre of Universidade Cândido Mendes, IAVM, Rio de Janeiro, RJ.

Carolina Cony Dariano da Rosa, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Master's student in Education at Federal University of the State of Rio de Janeiro - UNIRIO, Rio de Janeiro, RJ. She has a degree in Dance from Faculdade Angel Vianna - FAV, Rio de Janeiro, RJ.

Virna da Silva Bemvenuto, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Graduated in Artistic Education - Visual Arts from the School of Fine Arts at the Federal University of Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro, RJ. She is a multimedia artist, art educator, and visual arts teacher.

Vitória da Silva Bemvenuto, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Master's student in Education at the Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, Rio de Janeiro, RJ; Bachelor in Physical Education at the Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro, RJ; Yoga Teacher by the Krishnamacharya Tradition.

References

ALICE, Tania. A diluição das fronteiras entre as linguagens artísticas. In: Tânia Alice (Org.). Manual para performers e não-performers: 21 ações para produzir felicidade. Rio de Janeiro: Multifoco, 2020, p. 93-102.

AUSTIN, John Langshaw. Quando dizer é fazer - Palavras e Ação. Trad. de Danilo Marcondes de Souza Filho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Jorge Larrosa (Org.) Tremores: Escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2021, p. 15-34.

DUARTE JUNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

FALS BORDA, Orlando. Una Sociologia sentipensante para a América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2015.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: N-1 Edições, 2013.

GUEDES, Adrianne Ogêda; RIBEIRO, Tiago. Revelar-se ou ocultar-se? Apontamentos para pensar uma pesquisa educativa. In: Adrianne Ogêda Guedes e Tiago Ribeiro (Orgs.) Pesquisa, alteridade e experiência: metodologias minúsculas. Rio de Janeiro: AYVU, 2019, p. 19-46.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

ONO, Yoko. Grapefruit: A book of Instruction and Drawings by Yoko Ono. New York: Simon & Schuster, 2000.

PATZDORF, Danilo. Artista-educa-dor: A somatopolítica neoliberal e a crise da sensibilidade do corpo ocidental. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 01-28, 2021. Acesso em: 13 jan. 22. DOI: 10.5965/1414573101402021e0101.

PHELAN, Peggy. Ontología del performance: representación sin reproducción [1993]. In: TAYLOR, Diana. FUENTES, Marcela (org.). Estudios Avanzados de Performance. Trad. Ricardo Rubio, Aleita Bixio, Ma. Antonieta Cancino, Silvia Peláez. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2011, p. 91-121.

SABER DE MELLO, Ines.; AGUIAR, Franciele Machado de; BELCHIOR SANTOS, Jussara.; PEDROSO DE OLIVEIRA, Luane.; BITENCOURT, Matheus Abel. Lima de; FRANZONI, Tereza. O que é escrita performativa? DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, n. esp., p. 01-24, 2020. Acesso em: 13 jan. 2022. DOI: 10.5965/1808312915252020e0015.

Published

2022-09-26

How to Cite

GUEDES, Adrianne Ogêda; ROSA, Carolina Cony Dariano da; BEMVENUTO, Virna da Silva; BEMVENUTO, Vitória da Silva. When writing is in motion: towards a performative (de)education in academic writing. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, p. 1–20, 2022. DOI: 10.5965/1414573102442022e0103. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21556. Acesso em: 19 may. 2024.