Performance is Body, the Crisis is of the Body: Interviews with Remote Emergency Education Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0112

Abstract

After a long study on performance approach in education, the pandemic calls into question not only the action research at school, but also and, fundamentally, the research’s theme. How to think about education through the body in pandemic times? The interview was the device created for the necessary research confrontation and positioning. The device performance is body the crisis is of the body serves to remind that the body not only unites the most diverse performance’s points of view, but is also at the center of the crisis we are experiencing. This article is the interviews with remote emergency education teachers result decanting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Estela Vale Villegas, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutoranda em Artes pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestrado em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Bacharelado e Licenciatura em Dança - Universidade Federal de Viçosa.

References

BALL, Stephen J. Performatividades e Fabricações na Economia Educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, 35(2): 37-55, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade. Acesso em: 12 mai. 2021.

BERARDI, Franco “Bifo”. Crónica de la psicodeflación. Editorial ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio), 35-54., 2020. Disponível em: http://iips.usac.edu.gt/wp-content/uploads/2020/03/Sopa-de-Wuhan-ASPO.pdf. Acesso em: out. 2020.

CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. Um Sentido para a Experiência Escolar em Tempos de Pandemia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p.1-13, 2020. Disponível em:

https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/view/4228/showToc. Acesso em: 10 jun. 2021.

CHARCZUK, Simone Bicca. Sustentar a Transferência no Ensino Remoto: docência em tempos de pandemia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p.1-20, 2020. Disponível em:

https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/view/4228/showToc. Acesso em: 10 jun. 2021.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação escolar e pandemia. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v.13, n. 1, p.8-16, 2020. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pedagogiacao/article/view. Acesso em: 10 jun. 2021.

DAWSEY, John Cowart. Schechner, teatro e antropologia. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 20, p.3-30, 2011. Disponível em: www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/36806. Acesso em: 09 nov.2020.

DUARTE, André Macedo; CÉSAR, Maria Rita de Assis. Negação da Política e Negacionismo como Política: pandemia e democracia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p. 1-22, 2020. Disponível em:

https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/view/4228/showToc. Acesso em: 10 jun. 2021.

GREINER, Christine. Corpo (o): pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.

HERMANN, Nadja. A Aprendizagem da Dor. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p.1-12, 2020. Disponível em:

https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/view/4228/showToc. Acesso em: 10 jun. 2021.

ICLE, Gilberto. Para Apresentar a Performance à Educação. Educação & Realidade, 35(2): 11-22, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade. Acesso em: 12 mai. 2021.

LE BRETON, David. Adeus ao Corpo. Campinas: Papirus, 2003.

MARCOS, Alfredo. Con Covid y Sin Covid: la vulnerabilidad humana. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p.1-12, 2020. Disponível em:

https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/view/4228/showToc. Acesso em: 10 jun. 2021.

MORGADO, J. C.; SOUSA, J.; PACHECO, J. A. Transformações educativas em tempos de pandemia: do confinamento social ao isolamento curricular. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p.1-10, 2020. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 10 jun. 2021.

PEREIRA, Marcelo. Performance e Educação: Relações, significados e contextos de investigação. Belo Horizonte, Educação em Revista, v.28, n.01, 289-312, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade. Acesso em: 12 mai. 2021.

PINEAU, Elyse Lamm. Critical Performative Pedagogy: Fleshing out the politics of liberation education. In: Nathan Stucky; Cynthia Wimmer (Org.) Teaching Performance Studies. Illinois: Board of Trustees, 2002. 41-53.

PINEAU, Elyse Lamm. Nos Cruzamentos entre a performance e a Pedagogia: uma revisão prospectiva. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Revista Educação e Realidade, 35(2): 89-113, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade. Acesso em: 12 mai. 2021.

TÜRCKEI, Christoph. Medo e Razão em Tempos de Coronavírus. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p. 1-7, 2020. Disponível em:

https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/view/4228/showToc. Acesso em: 10 jun. 2020.

VEIGA-NETO Alfredo. Mais uma Lição: sindemia covídica e educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p. 1-20, 2020. Disponível em:

https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/view/4228/showToc. Acesso em: 10 jun. 2021.

VILLEGAS, Estela V. Reflexões sobre os Estudos da Performance e Teoria do Fluxo na Educação em Contexto de Pandemia. In: MACEDO, Daniela R. Artes [recurso eletrônico]: propostas e acessos. Ponta Grossa, PR: Atena, 2020, 217 -226.

SCHECHNER, Richard. Performance Studies: An Introduction. New York: Routledge, 2002.

Published

2021-12-13

How to Cite

VILLEGAS, Estela Vale. Performance is Body, the Crisis is of the Body: Interviews with Remote Emergency Education Teachers. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1–32, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0112. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20506. Acesso em: 15 may. 2024.