The cidade canção and João Pereira: Steps of the poet grain of sand at Teatro Caipira in northern Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0103

Keywords:

Teatro Caipira, Popular theatre, History of actors, Maringá, Paraná theatre

Abstract

The Teatro Caipira occurred during the 1960s and 1970s in the states of Paraná and São Paulo, and is far from being contemplated, with due importance, in the history of Brazilian theatre. The present article strives to fill the gap of a historiography of the Teatro Caipira and to understand its trajectory. For this, the life and career of the actor, poet and composer João Pereira, self-denominated poet grain of sand, is analyzed, as well as the piece Corisco antes de ser cangaceiro (1968), by the same artist, with the objective of apprehending the means of scenic production, dramaturgy and themes present in the Teatro Caipira. Finally, and beyond all, to keep alive the memory of João Pereira.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Douglas Kodi, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutorando em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e Mestre pela mesma Universidade. Graduado na Universidade Estadual de Maringá (UEM

 

Lincoln Guilherme Copceski, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Mestrando em Tecnologia e Sociedade, pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Graduado em Comunicação e Multimeios pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

References

CIDADE CANÇÃO: Os primeiros anos da música maringaense. Direção de Lincoln Copceski. Maringá: 2018. 1 DVD (96 min).

DIAS, Reginaldo Benedito; GONÇALVES, José Henrique Rollo. Maringá: terra crua e civilização. Revista Espaço Acadêmico, v. 11, n. 121, p. 28-39, 2011. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/13607. Acesso em: 10 maio 2021.

RABETTI, Betti. Memória e Cultura do “popular” no teatro: o típico e as técnicas. Percevejo, Rio de Janeiro, n. 8, p. 3-18, 2000.

KODI, Douglas. A utopia da Commedia dell’arte no século XXI: o Canovaccio, o ator e a cena. Dissertação (Mestrado) – Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

LEAL, João Laércio Lopes. História artística e cultural de Maringá: 1936-1990. Maringá: Imprima Conosco, 2016.

MARTÍN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações: Comunicação, cultura e hegemonia. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

NOSELLA, Berilo Luigi Deiró; ISSENE, Letícia Gouvea. Entre a estética e o político: caráter popular, “qualidade estética” e teatro brasileiro. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 27, p. 296-314, 2016.

PEREIRA, Odirlei Dias. No rádio e nas telas: o rural da música sertaneja de sucesso e sua versão cinematográfica. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2008.

PEREIRA, João. Corisco antes de ser Cangaceiro. Imagens e textos do acervo pessoal. 1968.

VÍDEO histórico dos primeiros anos de Maringá. 1 vídeo (12min12s). Postado pelo canal Maringá em fotos em 08 nov. 2015. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=qobEJ72kquk. Acesso em: 09 jun. de 2021.

Published

2021-09-14

How to Cite

KODI, Douglas; COPCESKI, Lincoln Guilherme. The cidade canção and João Pereira: Steps of the poet grain of sand at Teatro Caipira in northern Paraná. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–24, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0103. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20501. Acesso em: 11 may. 2024.