30 years of Black or White: intercultural discussions through the alasa kanyas of the Indian dance Odissi in the music video of Michael Jackson

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0201

Keywords:

Odissi, Interculturality, Pop Culture, Intergenerationality

Abstract

In this article we propose to reflect on the theme of interculturality foreshadowed in the music video Black or White, by Michael Jackson, in 1991, putting it in perspective with intercultural discussions in the context of the scene arts today. Despite the “magazine” format adopted by the video clip, in its successive dance scenes from different cultures, we note that the choices related to Odissi dance all have well-defined purposes and interlocution with the lyrics of the song, therefore, justifying a detailed analysis of these choices, especially of the alasa kanyas. This perception leads us to argue in favor of the pioneering spirit of this music video that, in the 1990s, foreshadowed the debate on interculturality, movement of the performing arts that expanded from the 1970s onwards, and equity currently on agenda in the broader social sphere, as well as possible differences in readings between generations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Itacarambi Albergaria, Universidade Estadual da Campinas (UNICAMP)

Doutoranda em Artes da Cena – Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre pelo mesmo curso e mesma Universidade. Professora autônoma.

Mariana Baruco Machado Andraus, Unicamp/Docente

Pós-doutorado na Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2014). Doutorado em Artes da Cena, Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP, 2012). Mestrado no mesmo curso e universidade (2004). Graduação em Dança, idem (1999).  Professora Doutora do Instituto de Artes – Graduação em Dança e Pós-Graduação em Artes da Cena, UNICAMP.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Tradução Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó, SC: Argos, 2009.

ALBERGARIA, Andrea I. Mudras: os gestos da dança clássica indiana Odissi como caligrafia corporal na cena contemporânea. Curitiba: Editora CRV, 2020.

ASCHIERI, Patricia Cristina. Vínculos entre movimientos gesto y subjetividad: aportes socioantropológicos para pensar losentrenamientos em artes escénicas. PÓS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da EBA/UFMG. V. 8, n. 16, nov. 2018. Disponível em https://eba.ufmg.br/revistapos

ANDRADE, Joaquim. Shiva abandona seu trono: destradicionalização da dança hindu e sua difusão no Brasil. 2007. Tese (Doutorado em Ciências da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

BHARUCHA, Rustom. Viajando através do interculturalismo: do pós-colonial ao presente global. OuvirOuver, Uberlândia, v. 13, n. 1, jan./jun., p. 12-23, 2017.

BONFITTO, M., ANDRAUS, M. B. M. A pregnância do vazio: a simbolização do gesto como espaço para a criação. In: SOARES, M. V., ANDRAUS, M. B. M., WILDHAGEN, J. (Orgs.). Mitos e símbolos na cena contemporânea: interlocuções oriente-ocidente. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.

BURNETT, R., BERT, D. Black or white: Michael Jackson's video as a mirror of popular culture. Popular Music and Society. V. 19, 1995, Issue 3, p. 19-40. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03007769508591598. Acesso em: 25 maio 2021.

CITARISTI, Ileana. The making of a guru – Kelucharan Mohapatra – his life and times New Delhi, Manohar, 2015.

COOTE, R ‘Indian Classical Dance and the Temple of Konarak’ TAASA Review: The Journal of the Asian Arts Society of Australia, v.4,n. 4, p. 16, 1995.

GONÇALVES, João. C.B. Celebração do mito no Gitagovinda de Jayadeva – apresentação e tradução do poema sânscrito segundo sua relação com as narrativas épicas. 2004. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. Tradução de Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2016.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

KLEFF, Michael. 1863: Estados Unidos abolem a escravidão. Disponível em:

https://www.dw.com/pt-br/1863-estados-unidos-abolem-a-escravid%C3%A3o/a-372001 Acesso em: 04 jun. 2021.

KRAMSRICH, Stella. Art of India - Traditions of Indian sculpture, painting and architecture – London: Phaidon Press, 1954.

LIGIÉRO, Zeca (org.). Performance e Antropologia de Richard Schechner. Rio de Janeiro: MAUAD, 2012.

MONTEN, Joshua. Algo velho, algo novo, algo emprestado: ecletismo na dança pós-moderna. Conceição/Conception, v. 4, n. 2, p. 111 – 128, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8647667/14546 Acesso em: 20 out. 2020.

RABAKA, Reiland. The hip hop movement: from R&B and the civil rights movement to rap and the hip hop generation. Washington DC: Lexington Books, 2013.

SAID, Edward W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. Trad. Rosaura Eichenberg. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SANGARASIVAM, Yamuna. Disponível em: https://www2.naz.edu/dept/sociology-anthropology/faculty-and-staff/yamuna-sangarasivam/. Acesso em: 20 nov. 2020.

SARKAR, Kaustavi Mahari. Out: Desconstructing Odissi. Tese (Doutorado). Ohio State University, 2017.

SCHECHNER, Richard. A Reply to Rustom Bharucha. Asian Theatre Journal. V. 1, n. 2, Autumm, p. 245-253, 1984. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1124574. Acesso em: 12 nov. 2020.

SHARMAN, Surabhi. Secular Female Imagery in Orissan Temple Architecture: The Case of Alasa Kanyas. The Chitrolekha Journal on Art and Design, v. 4, n. 2, p. 1-10, 2020.

TANDON, Rekha. Classicism on the Threshold 'of Modernity: Expanding the Physical Parameters of Odissi Dance for Contemporary Audiences. Tese (Doutorado). Trinity Laban - London, UK, 2005.

VOGEL, Joseph. Man in the Music: The Creative Life and Work of Michael Jackson. New York, Sterling Publishing, 2011.

YOUTUBE. Michael Jackson - Black Or White (Official Video - Shortened Version). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=F2AitTPI5U0. Acesso em: 13 nov. 2020.

YOUTUBE. Michael Jackson rehearsing black or white 1991. Disponível em: https://youtu.be/RlEreLRqPHM Acesso em: 13 nov. 2020.

Published

2021-08-14

How to Cite

ALBERGARIA, Andrea Itacarambi; ANDRAUS, Mariana Baruco Machado. 30 years of Black or White: intercultural discussions through the alasa kanyas of the Indian dance Odissi in the music video of Michael Jackson. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–37, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0201. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19776. Acesso em: 13 may. 2024.