a_ponte : cena do teatro universitário: Frontiers and movements of an in-process experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0114

Keywords:

Curatorship, Curriculum, Pedagogy, University theater

Abstract

This work sought to reveal ways of doing, intersections, boundaries and branches of an experience of art and curation: a_ponte: university theater scene, from the possibilities of dialogue between fields of pedagogy, scenic arts and cultural management, aiming beyond the construction of memory and sharing, the possibility of possible futures for an ongoing experience, deeply affected and impacted by the current situation, the scenario of the COVID-19 pandemic in 2020.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Galiana Brasil, Célia Helena Centro de Artes e Educação

Gestora do núcleo de artes cênicas do Itaú Cultural.  Graduada em Educação Artística pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Especialista em ensino da arte (UFPE), e em literatura brasileira e interculturalidade pela Universidade Católica de Pernambuco. Possui produção teórica no campo dos estudos culturais a partir do teatro, da gestão cultural, do currículo e do ensino de artes. Mestranda profissional da Célia Helena Centro de Artes e Educação/ São Paulo (SP).

References

BONDIA, Larrosa Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Trad. João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, 2002.

BRASIL, Galiana Galindo. O lugar da arte no currículo da EJA do SESC Casa Amarela. 2005. Monografia (Especialização em arte) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2005.

FONTANA, Fabiana Siqueira. Teatro, cultura e estado: Paschoal Carlos Magno e a fundação do Teatro do Estudante do Brasil. 2009. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

FREIRE, Paulo e FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Revisão técnica e tradução do texto de Antonio Faundez, Heitor Ferreira da Costa. 7a. ed. Ver., ampl. e atual. - São Paulo: Paz e Terra, 2011.

HOOKS, Bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. Trad. Bhuvi Libânio. São Paulo: Elefante, 2020.

HOOKS, BELL. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2020.

OBRIST, Hans Ulrich. Uma breve história da curadoria. Trad. Ana Resende. São Paulo: BEI Comunicação, 2010

REIS, Luis Augusto da Veiga Pessoa. Fora de cena no palco da modernidade: um estudo do pensamento teatral de Hermilo Borba Filho. 2008. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2008.

Published

2021-04-28

How to Cite

BRASIL, Galiana. a_ponte : cena do teatro universitário: Frontiers and movements of an in-process experience. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–15, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0114. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19390. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas