Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200121

Keywords:

Art education, Emotions, Young offenders, Theater and prison, Educacional Partner

Abstract

This article reflects on a lived experience in the Center for Adolescents in Conflict with the CAC Law, in the city of Loja, Ecuador. The article uses the language of artistic education as an opening for the development of a reflective posture about emotions and existential awareness in the theater. Drawig on the visual arts and the performing arts, a descriptive and aesthetic diary was composed, full of emotional themes explored in a progressive sense. From the painting of the self-portrait to the games and the dramatization of small contexts, the diary recorded works of artistic practice as metaphors that were meant to be explored in conversation with artists and writers who address the social responsibility of artistic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Marcelino, Universidade Técnica Particular de Loja

Gestora Cultural e Diretora Cénica com experiência na área artística, pedagógica, humanística e de investigação em indústrias criativas. Habilidades de gestão de processos humanísticos; comunicação e relacionamento; criatividade narrativa e expressiva; resolução de conflitos; liderança; escritura literária; curadoria e investigação cultural.

References

BRECHT, Bertolt. Escritos sobre Teatro. (2ª edición). Barcelona: Alba Editorial, 2006.

BOAL, Augusto. Legislative Theatre. London: Routledge. 1998.

BOAL, Augusto. Hamlet e o filho do padeiro. Memórias imaginadas. Rio de Janeiro: Record, 2000.

BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. 12ª edição. Rio de

Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

CAC. Centros de privação de liberdade no Equador. Recuperado de https://www.atencionintegral.gob.ec/centros-de-privacion-de-libertad/. Acesso em: 04 nov. 2020.

CASAMENTO, Andrea. [TEDEX]´. (2017, novembro 21). Sair da prisão. [Arquivo de vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=tnJ7YS5x3EM.

CONCÍLIO, Vicente. Teatro e prisão: dilemas da liberdade artística. Pedagogia do Teatro. Florianópolis: HUCITEC, Aderaldo & Rothschild, 2008.

FEDES. (04 de novembro de 2020). Fundação para o desenvolvimento. Recuperado de https://fedes.ec/

DUARTE-PLON, Leneide. (2018). Arquivos de Augusto Boal: deambulações de um tesouro. [Texto em Blog]. Carta Maior, o portal da esquerda. Recuperado de https://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Arte/Arquivos-de-Augusto-Boal-deambulacoes-de-um-tesouro/39/39614. Acesso em: 08 out. 2020.

ESPINOSA, Baruch. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

FREIRE, Paulo. Cartas para a Guiné-Bissau. Notas de uma experiência pedagógica em processo. Buenos Aires: Siglo XXI, 1978.

GAVIRIA, Juan Pablo. (2020) Gera uma mudança em tua vida e encontra teu propósito. [Texto em Blog]. Recuperado de https://www.youtube.com/c/JGaviria/about. Acesso em: 12 out. 2020.

GAVIRIA, Juan Pablo (2020). O que é o medo? [Arquivo de vídeo]. https://www.youtube.com/watch?v=9NiJ5cmwOeg

McMILLEN, Kim. Quando me amei de verdade. [tradução: Iva Sofia Gonçalves Lima]. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.

NUNO, Susana Gómez. (2018). Linguagem e pensamento segundo Piaget e Vygotsky. [Texto em Blog]. Recuperado de https://hypertextuoc.wordpress.com/. Acesso em: 15 out. 2020.

OLIVEIRA, Carmen Silveira de. Sobrevivendo no inferno. A violência juvenil na contemporaneidade. Porto Alegre: Editora Sulina, 2001.

RAE. Significado palavra chacra. Dicionário de língua espanhola. Real Academia espanhola. [Texto em Blog]. Recuperado de https://dle.rae.es/chakra. Acesso em: 12 out 2020.

RODRIGUES, Janilce. Teatro em cadeado: uma experiência em cela de aula. Brasília, DF: 2019.

SANTOS, Bárbara. Teatro do Oprimido, Raízes e Asas: uma teoria da práxis. Rio de Janeiro: Ibis Libris, 2016.

SANTOS, Bárbara. Theatre of the Oppressed ROOTS & WINGS a theory of praxis. Los Angeles – USA, KURINGA in conjunction with UCLA Art & Global Health Center.

SANTOS, Bárbara. Kuringa espace for Theatre of the oppressed. Berlin. Alemania. [Texto em Blog]. Recuperado de http://kuringa-qualification.org/. Acesso em: 20 jun. 2020.

SHAKESPEARE, William. Hamlet, príncipe de Dinamarca. (Pompeyo Gener, trad.). Madrid: Félix Costa, 1912.

SESI, Departamento Regional da Bahia. Teatro-Fórum e pedagogia da intervenção na indústria. Sistema FIEB. Bahia, 2012.

TAGU, Amélie. Na prisão, o teatro para escapar. Entrevista concedida a Amélie Tagu. Cafébabel. França. [Texto em Blog]. Recuperado de https://cafebabel.com/fr/article/en-prison-le-theatre-pour-sevader-5cf675b4f723b378c3a2bbb6/. Acesso em: 28 ago. 2020.

UCLA. Programa de Educação Prisional. (09 de novembro de 2020). Disponível como um e-book. Recuperado de https://prisoneduprogram.ucla.edu/

UNESCO. Declaração de Hamburgo. Quinta conferência Internacional sobre educação de jovens e adultos. UNESCO, 1997.

UTPL. O que somos. Recuperado de https://www.utpl.edu.ec/es/acercade. Acesso em: 09 nov. 2020.

VIOLANTE, Maria Lúcia Vieira. O dilema do decente malandro. São Paulo: Cortez-Autores Associados, 1982.

Published

2020-12-23

How to Cite

MARCELINO, Carla. Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–31, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200121. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18850. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: Artes da Cena atrás das grades