Space(s): configurations in Brazilian and Latin-American scenic practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200001

Keywords:

Human spatial imagination, Space as social fenomenon, Scenic writing within a space, Scenic writing as writing spaces

Abstract

Applying a historizing perspective, this text presents a critical consideration of different spacial imaginations and conceptions. It articulates cientific and aesthetic, sociocultural and antropolícall paradigms in order to reflect on the various relations between the socioeconomical and political situations in which Brazil and – with regional varients – also in other countries in Latin America found themselves involved, and the processes of spatial configurations that increasingly manifested themselves during the 21st century. In doing so, the paper critically highlights the conceptual contexts for the spatial practices on which this dossier reflects. Finally, the paper calls attention to the conspicuous absence of the great voices of Brazilian cenography in the reflexive discourse on these processes in Brasil and Latinamerica in the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fátima Costa de Lima, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Profa. Dra. Curso de Licenciatura em Artes Cênicas e no Programa de  Pós-Graduação em Teatro (PPGT) do centro de Artes (CEART), Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

Stephan Arnulf, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Prof. Dr. Curso de Licenciatura em Artes Cênicas e no Programa de  Pós-Graduação em Teatro (PPGT) do centro de Artes (CEART), Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

 

References

ALIGHIERI, Dante. A divina comédia. Tradução de Fábio M. Alberti. Porto Alegre: LP&M, 2004.

APPIA, Adolphe. Music and the Arts of Theatre. Miami: University of Miami Press, 1962 (publicado originalmente em 1898 em francês).

BENJAMIN, Walter e outros/as. Benjamin e a obra de arte. Tradução de Marijane Lisboa e Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012a.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

BOWLER, Lisa Marie. Theatre Architecture as Embodied Space. A Phenomenology of Theatre Buildings in Performance. Ph.D. thesis, Faculdade de Filosofia. Ludwig-Maximilians-Universität München, 2015. Disponível em https://edoc.ub.uni-muenchen.de/20310/7/Bowler_Lisa_Marie.pdf. Acesso em: 23 jul. 2020.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano. 1. Artes de Fazer. Petrópolis: Vozes, 2005.

CASSIRER, Ernst. “Mythischer, ästhetischer und theoretischer Raum.” (1931). In: DÜNNE, Jörg e GÜNZEL, Stephan. Raumtheorie. Grundlagentexte aus Philosophie und Kulturwissenschaften. Frankfurt/Main: Suhrkamp Taschenbuch, 2006. p. 485 – 500.

DEL NERO, Cyro. Máquina para os deuses: anotações de um cenógrafo e o discurso da cenografia. São Paulo: SENAC/SESC SP, 2009.

DÜNNE, Jörg e GÜNZEL, Stephan. Raumtheorie. Grundlagentexte aus Philosophie und Kulturwissenschaften. Frankfurt/Main: Suhrkamp Taschenbuch, 2006.

EINSTEIN, Albert e INFELD, Leopold. A evolução da física: de Newton até a Teoria dos Quanta. Tradução de Monteiro Lobato. São Paulo: Cia Nacional, 1976.

EINSTEIN, Albert. “Raum, Äther und Feld in der Physik.” (1930) in: DÜNNE, Jörg e GÜNZEL, Stephan. Raumtheorie. Grundlagentexte aus Philosophie und Kulturwissenschaften. Frankfurt/Main: Suhrkamp Taschenbuch, 2006.p. 94 – 101.

HAß, Ulrike. “Von der Schau-bühne zur Architektur.” in: EKE, Norbert Otto et al. Bühne: Raumbildende Prozesse im Theater. Paderborn: Fink, 2014. p. 345 – 370.

HAWKING, Stephen. Buracos negros, universos bebês e outros ensaios. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.

HEISENBERG, Werner. Física e filosofia. Tradução de Jorge Leal Ferreira. Brasília: Editora da UnB, 1987.

KOPENAWA, Davi e ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. Tradução de Beatriz Perrone-Moisés. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

KRENAK, Ailton. Paisagens, territórios e pressão colonial. Espaço Ameríndio, Porto Alegre, volume 9, número 3, p. 327- 343, julho-dezembro de 2015.

LANDAU, l. D. e RUMER, Iu. B. O que é a teoria da relatividade. Traduzido por José Manuel Pires Marques. Moscou: Editora Mir, 1986.

MANTOVANI. Anna. Cenografia. São Paulo: Ática, 1989.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

RATTO, Gianni. Antitratado de cenografia: variações sobre o mesmo tema. São Paulo: Editora SENAC, 1999.

SANTOS, Milton. Pensando o Espaço do Homem. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.

SERRONI, J. C. Teatros: uma memória do espaço cênico no Brasil. São Paulo: Editora SENAC, 2002.

WERTHEIM, Margaret. Uma história do espaço de Dante à Internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

Published

2020-09-24

How to Cite

LIMA, Fátima Costa de; STEPHAN ARNULF. Space(s): configurations in Brazilian and Latin-American scenic practices. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–14, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200001. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18740. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Espaços: configurações na cena brasileira e latino-americana