Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo

Authors

  • Maria Clara Ferrer Universidade Federal de Sāo Joāo del Rei (UFSJ)

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200014

Keywords:

Italian renaissance theater, Perception of space, Visual attention, Informal space, Presence, Proxemics

Abstract

In addition to a set of buildings, what is inherited from the Italian Renaissance theater is an architecture of the gaze. Leaving the Aristotelian logic of this model means exploring other ways of conceiving and organizing the visible, one of which, and the one we are going to explore, is based on the distance relations between bodies. To this end, the essay focuses on scenic experiences conceived by Lia Rodrigues and Antônio Araújo, and questions how they make us perceive the invisible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Clara Ferrer, Universidade Federal de Sāo Joāo del Rei (UFSJ)

Professora de Cenografia, Indumentária e História da Arte no Departamento de Artes da Cena e no PPGAC da  Universidade Federal de Sāo Joāo del Rei. Doutora pela Université Sorbonne Nouvelle e pós doutora pela Université Paris Nanterre. Diretora, dramaturga e tradutora (português-francês).

References

ALBERTI, L. B. De la peinture, livre 1, Paris: Macula Dédael, 1992.

ARAUJO, Antonio. Entrevista concedida à autora. Sāo Paulo, dia 24 de agosto de 2012. Arquivo pessoal da autora, nāo publicada.

ARAUJO Antonio. Conversa realizada à distância (Sāo Paulo-Paris) com a autora, dia 28 de junho de 2020.

ARISTOTELES. Poética. São Paulo: Nova Cultural, 1999.

ARISTOTELES. Physique Tome I livre IV, trad. Henri Carteron, Paris: Société́ d’édition « Les belles lettres », 1983.

BAILLY, Jean-Christophe. L’instant et son ombre. Paris: Seuil, 2008.

CARTUN, Marcos. A visāo de um espectador para aprender a olhar a cidade. Só ela ?. Sala Preta, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 264-266, 2012.

CHAUI, Marilene. Experiência do Pensamento: ensaios sobre a obra de Merleau-Ponty. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

CHION, Michel. Le Son, Paris: Armand Colin, 2004.

DANTAS, Mônica. De que são feitos os dançarinos de “aquilo...” criação coreográfica e formação de intérpretes em dança contemporânea. Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p.31-57, 2005.

DIDI HUBERMAN, Georges. Phasmes. Essais sur l’apparition, Paris: Les Éditions de Minuit, 1998.

FRIED, Michael. La place du spectateur. Esthétiques et origines de la peitnure moderne, Paris: Gallimard, 1990.

FROTA, Gonçalo. O ritual de Lia Rodrigues para manter o céu lá em cima. Lisboa, 13 de dezembro de 2017. Disponivel em: https://www.publico.pt/2017/12/13/culturaipsilon/noticia/o-ritual-de-lia-rodrigues-para-manter-o-ceu-la-em-cima-1795753. Acesso em: 28 jun. 2020.

HALL, Edward T., La dimension cachée, Paris, Editions du Seuil, 1971.

KRAUSS, Rosalind. Le Photographique. Pour une théorie des écarts. Paris: Macula, 1990.

LUCRÉCIO. Da Natureza das coisas. Traduçāo de Luís Manuel Gaspar Cerqueira, Lisboa, Relogio d’Agua, 2015.

MERLEAU-PONTY, L’oeil et l’esprit, Paris: Editions Gallimard, 2006.

OIDA, Yoshi. O ator invisivel. Traduçāo de Marcelo Gomes, Sao Paulo: Beca Produçoes Culturais, 2001.

RODRIGUES, Tiago. Como ela morre/ Sopro. Lisboa: Bicho do mato, 2017.

SURGERS, Anne. Scénographies du théâtre occidental, Paris: Nathan, 2000.

SURGERS, Anne. Que voit-on sur le theatre? Entrées et sorties de scene dans les didascaliees et les textes de Rotrou, Littératures Classiques n°63, Paris, Armand Collin, pp. 251-267, 2007.

SONTAG, Susan, Sur la photographie. Paris: Christian Bourgeois, 2008.

Published

2020-09-24

How to Cite

FERRER, Maria Clara. Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–24, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200014. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Espaços: configurações na cena brasileira e latino-americana