From sensors to sensations: considerations about esthesiologic body and the use of wearables technologies in artistic performances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200202

Keywords:

Performance mediated by devices, Wearable technologies, Esthesiologic body, Intercorporeality

Abstract

Our objective in this article is to analyze the use of wearable technologies in the scope of artistic performance. Our premise is that the artist's body connected by devices and expanded in the cyberspace is enclosed in a distinct digital form of communication that reconfigures the notion of bodily presence. Therefore, it engenders other ways of understanding the relationship of the performer's body with other bodies and with things, enhancing the expressive possibilities of affecting and being affected. The considerations presented are based on the philosophical notions of Merleau-Ponty, especially the concepts of the estheseologic body and intercorporeality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antenor Ferreira Correa, Universidade de Brasília (UnB)

Professor adjunto do departamento de música da universidade de Brasília (UnB).

Marinalva Nicacio de Moura, Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRGN)

Professora do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

References

BIRRINGER, Johannes; DANJOUX, Michèle. The Telematic Dress: Evolving Garments and Distributed Proprioception in Streaming Media and Fashion Performance. 2005. Disponível em: http://www.ephemeral-efforts.com/TheTelematicDress.pdf. Acesso em: 19 jun. 2020.

CHOI, Yongsoon; PARSANI, Rahul, Xavier Roman; PANDEY, Anshul Vikram; CHEOK, Adrian David. Light Perfume: A Fashion Accessory for Synchronization of Nonverbal Communication. Leonardo, Vol. 46, No. 5, pp.439-444, 2013.

COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo, 1989.

DAMÁSIO, António R. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. Tradução: Dora Vicente, Georgina Segurado. 3a ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

DONASCI, Otávio. VideoCriaturas: análise de videoperformances realizadas entre 1980 e 2001. In DONASCI, Otávio; MATUCK, Artur (org.). Projetos, diagramas e performances: videocriaturas e expedições multimídia de Otavio Donasci. São Paulo: COLABOR: ECA-USP, 2017.

EAGLEMAN, David: Sensory Substitution, s.d. Disponível em: https://www.eagleman.com/research/sensory-substitution. Acesso em: 20 jun. 2020.

GREINER, Christine. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2007 (2ª. Edição).

KATZ, Helena; GREINER, Christine. O meio é a mensagem: porque o corpo é objeto da comunicação. Compos, 2004. Disponível em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_917.pdf Acesso em 17/11/2020.

KATZ, Helena; GREINER, Christine. Por uma teoria do corpomídia ou a questão epistemológica do corpo. Colección Teoría de las Artes Escénicas, 2005. Disponível em: www.bpfe.eclap.eu Acesso 16/11/2020.

LEAL, D. T. B. Iluminação cênica e desobediências de gênero. Revista Aspas, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 24-40, 2018. DOI: 10.11606/issn.2238-3999.v8i1p24-40. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/aspas/article/view/148625. Acesso em: 16 nov. 2020.

MANN, Steve. Smart Clothing: The Shift to Wearable Computing (1996). In Communications of the ACM, 39 (8), 23-24.

MANN, Steve. Wearable Computing: a first step toward personal imaging. Cybersquare Computer, Vol. 30, No.2, 1997. Available at: http://www.wearcam.org/ieeecomputer/r2025.htm. Acesso em: 22 jun. 2020.

MCCANN, Jane; BRYSON, David (Eds.). Smart Clothes and Wearable Technology. Oxford: Woodhead Publishing with the Textile Institute, 2009.

MERLEAU-PONTY, Maurice. A natureza. Trad. Álvaro Cabral. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva, 2005.

PLATÃO. Banquete, Fédon, Sofista e Político. Trad. José Cavalcante de Souza, Jorge Paleikat e João Cruz Costa. São Paulo: Abril Cultural, 1972.

PLATÃO. El Fedón de Platón. Tradução: Conrado Eggers Lan. Edição revisada, Buenos Aires, EUDEBA, 1971.

QUINN, Bradley. Techno Fashion. Oxford: Berg, 2002.

RYAN, Susan Elizabeth. Garments of paradise: wearable discourse in the digital age. Massachusetts: MIT Press, 2014.

VISEU, Ana. Shaping technology/Building body(nets). In J. Bagchi; M. Narula; R. Sundaram; R. S. Vasudevan; S. Sengupta; G. Lovink; M. Stikker (Eds.). Sarai Reader 03: Shaping Technologies. Delhi and Amsterdam: Sarai-Centre for the Study of Developing Societies and Waag Society for Old and New Media, p. 128-133, 2003.

Sites e repositórios da Internet consultados

CHAUÍ, Marilena. Espaço, Tempo, Mundo Virtual. Conferência apresentada no programa “Café Filosófico”, CPFL e TV Cultura de São Paulo, 2017. Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=4Qj_M6bnE-Y Acesso 30 de junho, 2020.

Performances Videotango de Otávio Donasci

https://www.youtube.com/watch?v=O5CqHVng2XI

Sobre as camisetas Hugshirt e Soundshirt:

https://cutecircuit.com/the-hug-shirt/

https://cutecircuit.com/soundshirt/

Sobre Telematic Dress:

http://people.brunel.ac.uk/dap/daplive.html

Site Technopedia:

https://www.techopedia.com/2/28931/personal-tech/gadgets/6-cool-wearable-devices

Published

2020-12-23

How to Cite

CORREA, Antenor Ferreira; MOURA, Marinalva Nicacio de. From sensors to sensations: considerations about esthesiologic body and the use of wearables technologies in artistic performances. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–29, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200202. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18205. Acesso em: 19 may. 2024.