A visão encarnada do espectador: Formas de perceber, habitar e criar paisagens

The embodied view of the spectator: Ways to perceive, inhabit and create landscapes

Authors

  • Laila Renardini Padovan Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200016

Keywords:

Theater Building, City, Physical Space, Virtual Space

Abstract

The theater building builds professional and human relationships, which develop a unique transit between this building and the city that houses it. This perspective provided a unique concept of Scenography. The theoretical foundation is centered on the epistemological study that Michel Foucault undertook, recognizing in the 16th century the cognitive action of “spatializing knowledge”, which connects the microcosm to the macrocosm. This cognitive “spatialization” will be considered according to the physical and virtual spaces. The virtual will be analyzed using the digital platform, which allows theatrical performances and audiences to be found in streets and squares recreating the containment rules.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laila Renardini Padovan, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Mestre em Psicologia Clínica na USP. Doutoranda em Artes da Cena no Instituto de Artes da UNICAMP (Universidade Estadual de Campinas). Artista da dança independente, desenvolve criações contextuais em paisagens urbanas e da natureza, investigando novas formas de relação entre artista e espectador. Integrante da Cia. Damas em Trânsito e os Bucaneiros.

References

ARDENNE, Paul. Un Arte Contextual. Creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Tradução: Françoise Mallier. Múrcia: Ad Literam, 2004.

BARDET, Marie. A Filosofia da Dança: um encontro entre dança e filosofia. Tradução: Regina Schöpke e Mauro Baladi. São Paulo: Martins Fontes – selo Martins, 2014.

BESSE, Jean-Marc. Ver a Terra: seis ensaios sobre a paisagem e a geografia. Tradução: Vladimir Bartalini. São Paulo: Perspectiva, 2014.

CORNAGO, Óscar. La escena como marco público. Ejercicio de reflexión en tres tiempos. In: CORNAGO, Óscar; FERNANDES, Sílvia; GUIMARÃES, Julia (Org.). O Teatro como Experiência Pública. 1a. Edição – São Paulo: Hucitec, 2019.

DARDEL, Eric. O Homem e a Terra: natureza da realidade geográfica. Tradução: Werther Holzer. São Paulo: Perspectiva, 2015.

DESGRANGES, Flávio. A Inversão da Olhadela: alterações no ato do espectador teatral. São Paulo: Hucitec, 2012.

GODARD, Hubert. Entrevista com Hubert Godard, por Suely Rolnik. In: ROLNIK, Suely (Org.). Lygia Clark, da obra ao acontecimento. Somos o molde. A você cabe o sopro. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2006.

HARAWAY, Donna. Saberes Localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. In: Cadernos Pagu n.5, Universidade de Campinas, 1995.

JARDIM, Juliana. Ensaios Ignorantes: nem cena nem aula. In: Org. CORNAGO, Óscar; FERNANDES, Sílvia; GUIMARÃES, Julia. O Teatro como Experiência Pública. 1a. Edição – São Paulo: Hucitec, 2019.

KWON, Miwon. Um Lugar após o Outro: anotações sobre site-specificity. Tradução: Jorge Menna Barreto. In: Arte e Ensaios n.17, 2008.

LEPECKI, André. Exaurir a Dança: performance e a política do movimento. Tradução: Pablo Assumpção Barros Costa. 1a. Edição – São Paulo: Annablume, 2017.

LEPECKI, André. Planos de Composição. In: GREINER, Christine; SANTO, Cristina E.; SOBRAL, Sonia (Org.). Cartografia Rumos Itaú Cultural Dança 2009-2010: Criações e Conexões. São Paulo: Itaú Cultural, 2010.

RANCIÈRE, Jacques. O Espectador Emancipado. Tradução Ivone C. Benedetti. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

RANCIÈRE, Jacques. Política da Arte. Tradução: Mônica Costa Netto. In: Urdimento n. 15, 2010.

ROPA, Eugenia Casini. A Dança Urbana ou sobre a resiliência do espírito da dança. Tradução: Milton de Andrade. In: Urdimento n. 19, 2012.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4a. Edição – São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2017.

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Tradução: Lívia de Oliveira. Londrina: Eduel, 2012.

VALVERDE, Isabel. Los encantos del paisaje y el malestar de la representación. In: RINCÓN, Daniel López del (Ed.). Naturalezas Mutantes. Del Bosco al Bioarte. Vitoria-Gasteiz: Sans Soleil Ediciones, 2017.

VELOSO, Veronica Gonçalves. Percorrer a cidade a pé: ações teatrais e performativas no contexto urbano. Tese Doutorado – Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas – Escola de Comunicação e Artes / Universidade de São Paulo, 2017

Published

2020-09-24

How to Cite

PADOVAN, Laila Renardini. A visão encarnada do espectador: Formas de perceber, habitar e criar paisagens: The embodied view of the spectator: Ways to perceive, inhabit and create landscapes. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–33, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200016. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18165. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Espaços: configurações na cena brasileira e latino-americana